Hvis du vil servere alkohol, med en alkoholvolumen på 2,8% eller højere, skal du have en alkoholbevilling.
Her på siden, kan du finde svar på en række spørgsmål omkring alkoholbevillinger.
Hvis du vil starte en restaurationsvirksomhed (café, værtshus, spisested, diskotek m.v.), hvor du vil servere stærke drikke (dvs. drikkevarer med en alkoholvolumen på 2,8 % eller derover) for dine gæster, skal du søge om at få en alkoholbevilling.
I restaurationsplanen kan du finde svar på en lang række spørgsmål omkring det at få en alkoholbevilling i Ærø Kommune.
Selvom denne vejledning kaldes restaurationsplanen, så gælder reglerne også for andre typer virksomheder, som ønsker at sælge eller udskænke alkohol. Det kunne f.eks. være en frisør, en butik eller en kantine, som ønsker at byde sine gæster på en øl eller et glas vin.
Du må ikke servere stærke drikke i din restaurationsvirksomhed, før du har en alkoholbevilling.
Hvis du blot skal holde et enkeltstående arrangement, gælder reglerne om lejlighedstilladelser
Hvis du vil ansøge om en alkoholbevilling, herunder fornyelse eller godkendelse af bestyrer mv., skal du gøre det hos Fyns Politi.
Her kan du finde de blanketter, du skal bruge til ansøgningen.
Har du spørgsmål til ansøgningen skal du kontakte Fyns Politi
Fyns Politi
Hans Mules Gade 1-3
5000 Odense C
fyn@politi.dk
Telefon: 114
Telefontid:
Mandag, onsdag, torsdag og fredag: 9.30 til 13.00
Tirsdag: lukket
Det er Bevillingsnævnet, som beslutter, om du kan få en alkoholbevilling. Alkoholbevillinger gives ud fra reglerne i Restaurationsloven og Restaurationsplanen for Ærø Kommune.
Inden Bevillingsnævnet behandler en ansøgning, undersøger Fyns Politi om de forskellige krav er opfyldt. Arbejdet med bevillinger sker i tæt samarbejde mellem Bevillingsnævnet og politiet.
Bevillingsnævnet tildeler og fornyer alkoholbevillinger og tilladelser til udvidet åbningstid, når virksomheder i kommunen søger om dette i forbindelse med opstart af virksomhed eller ved udløb af eksisterende tilladelser.
Bevillingsnævnet består af en repræsentant for Politidirektøren, et sagkyndigt medlem, et repræsentant for Ærø Restauratørforening og to medlemmer udpeget af Ærø Kommunalbestyrelse. Bevillingsnævnet holder møder en gang om måneden, dog ikke i juli måned. Møderne er ikke offentlige.
Bevillingsnævnet træffer blandt andet afgørelser om:
- ansøgninger om alkoholbevillinger
- ansøgninger om fornyelse af bevillinger
- ansøgninger om godkendelse af bestyrer
- ansøgninger om godkendelse af ændringer i bestyrelsessammensætningen
Hvis du vil ansøge om en alkoholbevilling, er der nogle krav til dig som ansøger.
En ansøger kan enten være en person eller et selskab.
En person, der søger alkoholbevilling, skal som hovedregel være fyldt 21 år for at søge om alkoholbevilling. Hvis ansøgeren har afsluttet en uddannelse inden for hotel- og restaurationsfaget, skal ansøgeren være fyldt 18 år. Ansøgeren må ikke være umyndig eller under værgemål.
Bevillingsnævnet skal ved vurderingen tage hensyn til, om bevillingsansøgeren m.fl. har udvist en sådan adfærd, at der er risiko for, at virksomheden ikke vil blive drevet på forsvarlig måde.
Bevillingsnævnet skal desuden tage hensyn til bevillingsansøgerens forretningsmæssige kvalifikationer. Bevillingsnævnet skal for eksempel se på, om ansøgeren vil være egnet til at drive restaurationsvirksomhed på betryggende måde.
Du kan enten kontakte Fyns Politi eller Ærø Kommune.
Kontakt Fyns Politi, hvis du har spørgsmål til:
- Alt i forhold til selve ansøgning, fornyelse, ændringer m.m.
- Lejlighedstilladelser
Fyns Politi
Hans Mules Gade 1-3
5000 Odense C
fyn@politi.dk
Telefon: 114
Telefontid:
Mandag, onsdag, torsdag og fredag: 9.30 til 13.00
Tirsdag: lukket
Kontakt Ærø Kommune, hvis du har spørgsmål til:
- Afgørelser fra Bevillingsnævnet
- Din alkoholbevilling er blevet væk
- Bevillingsnævnets afgørelse
- Hvis du vil klage over Bevillingsnævnets afgørelse
- Restaurationsplanen
Bevillingsnævnet
Sekretariatet
Statene 2
5970 Ærøskøbing
E-mail: skr@aeroekommune.dk
Retningslinjerne gælder restaurationer, der ønsker at have udeservering på det offentlige vejareal, vej, fortov rabat og lignenden, eller et privat grundareal, gårdhave, åben plads og lignende.
Hvad er en restaurant
Ved restaurant forstås i denne sammenhæng alle spisesteder, caféer, kroer, barer, værtshuse og lignende erhvervsmæssigt drevne virksomheder. Det er ikke afgørende, om der er mulighed for udskænkning af alkohol.
Hvad er afgørende for om restauranten kan etablere udeservering
Den, der ønsker at etablere udeservering, skal undersøge om:
- Der er en lokalplan for området, hvor der er indskrevet bestemmelser omkring udeservering.
- Virksomheden er omfattet af et gågaderegulativ eller andre typer regulativer, der omhandler bestemmelser for udendørs servering.
- Etablering af det udendørs serveringsareal kræver byggetilladelse, her tænkes særligt på brandtekniske forhold.
I tilfælde af, at der er særlige regler for udeservering, hvor restaurationen er beliggende, skal disse følges.
Udeservering på offentligt vejareal
Ønsker virksomheden at etablere udeservering på et offentligt vejareal, fortov, p-plads eller lignende kræves Kommunalbestyrelsens tilladelse til at benytte det pågældende areal. Inden Kommunalbestyrelsen kan give tilladelse, skal politiet give sit tilsagn.
En tommelfingerregel er, at der skal være min. 1,5 meter fra udeserveringsarealet til vejbanen.
Ansøgning om tilladelse til udeservering jf. en lokalplan eller til at råde over et offentligt vejareal med videre.
Ansøgning om tilladelse i henhold til en lokalplan, et gågaderegulativ eller lignende, og til at råde over et offentligt vejareal, skal ske skriftligt til Teknisk afdeling. Ansøgningen skal bilægges en beskrivelse af den påtænkte aktivitet med beskrivelse af antal siddepladser samt kortbilag med angivelse af det areal, hvorpå udeserveringen foregår. Er der i lokalplanen stillet krav om et særligt udseende af udendørsmøbler med videre skal oplysninger herom også medsendes.
Kræver etableringen en byggetilladelse, skal ansøgning herom fremsendes særskilt.
Ærø Kommune kan forlange, at ansøgning skal ske ved benyttelse af særskilt IT-system, som er offentligt tilgængeligt, via kommunens hjemmeside.
En tilladelse følger virksomheden og skal alene fornys, hvis der sker ændringer i benyttelsen. Bortfald af tilladelser sker i henhold til de betingelser, som fremgå af detaillovgivningen, vejloven, byggeloven og eller planloven.
Regulering af støj i forbindelse med udeservering
For at forebygge, at restaurationer med udeservering giver anledning til støjgener for de omkringboende, har
Ærø Kommune fastsat nogle driftsvilkår for udeservering.
Følgende generelle retningslinjer gælder for udeservering i Ærø Kommune
- Udeservering må kun foregå i tidsrummet klokken 8.00 til 23.00 fra søndag til torsdag og fra klokken 8.00 til 24.00 fredag og lørdag, samt dagen op til skæve helligdage.
- Oprydning skal være gennemført senest 15 minutter herefter og må ikke give anledning til øget støj.
- Der må ikke spilles musik i udeserveringsområdet efter klokken 22.00 fra søndag til torsdag og efter klokken 24.00 fredag og lørdag, samt dagen op til skæve helligedage.
- Døre og vinduer skal være lukkede såfremt, der forekommer musik eller anden støjende adfærd i restaurationen.
- Personale og gæster må ikke optræde unødigt højlydt.
- De fastsatte støjgrænser i Miljøstyrelsens Vejledning nr. 5/1984 om ekstern støj fra virksomheder skal overholdes, se bilag 1.
Ønsker ud over dette, for eksempel ved afholdelse af byfester, festivaller og lignende, kræver ansøgning og tilladelse til det enkelte arrangement.
Hvis det kan ske uden væsentlige gener for de omboende, kan der tillades forlænget åbningstid indtil:
- Klokken 24.00 søndag til torsdag
- Klokken 01.00 natten efter fredage og lørdage, samt natten op til skæve helligdage.
- Ligesom der kan tillades musik, performence eller lignende.
Ved vurdering heraf vil der blandt andet blive lagt vægt på:
- Restaurationens og udeserveringsområdets beliggenhed i forhold til boliger.
- Om støjen fra udeserveringen vil overstige baggrundsstøjen i området væsentligt.
- Udeserveringsområdets størrelse, antal siddepladser og indretning.
Klager, påbud og forbud
Hvis virksomheden har alkoholbevilling, og der konstateres væsentlige gener for de omkringboende, dokumenteret gennem berettigede klager, kan politiet umiddelbart skride ind overfor forholdet.
Uanset om restaurationen har alkoholbevilling eller ej, har Ærø Kommune mulighed for at meddele påbud i medfør af Miljøbeskyttelsesloven § 42, hvis der konstateres væsentlige miljømæssige gener, herunder støjgener, fra udeserveringen. Et påbud kan for eksempel omhandle krav om udførelse af støjmålinger, gennemførelse af tiltag til at begrænse støj og lignende.
Kan generne ikke begrænses, kan Ærø Kommune udstede forbud mod udeservering, efter behørigt varsel herom.
Såfremt påbud og forbud i henhold til Miljøbeskyttelseslovens bestemmelser ikke overholdes, kan overtrædelsen politianmeldes med krav om bødestraf.
Kompetence
Teknisk afdeling har kompetencen til at afgøre sager i henhold til nærværende retningslinjer, dog skal den gældende kompetenceplan iagttages for så vidt gælder tilladelser efter planloven, vejloven og byggeloven.
Ikrafttrædelse
Nærværende retningslinjer træder i kraft fra vedtagelsestidspunktet.
Vedtagelsespåtegning
Således vedtaget af Teknik-, miljø- og havneudvalget den 3. maj 2018.
Således taget til orientering af Bevillingsnævnet den 14. maj 2018.
Bilag 1
De vejledende grænseværdier for støj fra virksomheder med videre er omtalt i Miljøstyrelsens vejledning nr. 5 / 1984 "Ekstern støj fra virksomheder"
De vejledende grænseværdier for støj fra virksomheder.
Beliggenhed | Man - Fre kl. 07-18 Lør kl. 07- 18 |
Man - Fre kl. 18-22 Lør kl. 14 - 22 Søn- og helligdag kl. 07 - 22 |
Alle Dage kl. 22 - 07 |
---|---|---|---|
Erhvervs- og industriområder |
70 dB | 70dB | 70dB |
Erhvervs- og industriområder med forbud mod generende virsomheder |
60dB | 60dB | 60dB |
Områder blandet bolig- og erhversbebyggede centerområder ( bykerne) |
55dB | 45dB | 40dB |
Etageboligområder | 50dB | 45dB | 40dB |
Boligområder for åben og lav boligbebyggelse |
45dB | 40dB | 35dB |
Sommerhusområder og offentlig tilgængelige rekreative områder |
40dB | 35dB | 35dB |
Grænseværdierne udgør grundlaget for myndighedernes vurdering af støjforurening. Grænseværdierne er vejledende, og myndighederne kan lempe eller skærpe dem i konkrete afgørelser, hvis særlige forhold taler for det. Der er ikke tale om at grænseværdierne er en rettighed for virksomheder til at støje, eller om at de automatisk udgør en rettighed om at naboer til et trafikanlæg eller en virksomhed får det stille.
1. Baggrund og målsætning
Ærø Kommune ønsker at have et trygt og attraktivt restaurationsmiljø, hvor der er plads til alle uanset køn, alder, etnicitet eller seksuel orientering. Kort sagt; alle skal føle sig velkommen hos kommunens restaurationer.
Ærø Kommunes grundholdning er, at restauratører skal tage et socialt ansvar for, hvad der sker i, og i umiddelbar nærhed af, restaurationen. Således at ro og orden kan sikres, også udenfor restaurationen.
Sammen med restauratørerne og det øvrige samfund, herunder Politiet, ønsker Ærø Kommune at fremme et attraktivt restaurationsliv, hvor nøgleordene er tryghed, sundhed og ansvarlighed. Det er en klar målsætning, at alle aktører arbejder sammen og tager fælles ansvar for at skabe restaurationsmiljøer i kommunen, der tilgodeser både gæsternes og de omkringboendes sikkerhed og tryghed.
Der skal være fokus på sundhed, alkohol, stofmisbrug og de politikker, kommunen til enhver tid har på disse områder, så der er sammenhæng mellem restaurationslivet og de generelle sundhedsfremmende tiltag.
Alkoholpolitik
Af Alkoholpolitikken fremgår bl.a., at:
”Ærø Kommune har valgt at styrke indsatsen på følgende områder:
- Højne debutalderen hos børn/unge, samt nedsætte forbrug.
- Håndhæve at aldersgrænser for salg og udskænkning overholdes.
- Begrænsning af tilgængeligheden af alkohol. ”
Sundhedspolitikken
Sundhedspolitikken har bl.a. som målsætning, at der på Ærø er et ”mere sundt alkoholforbrug”. Politikken nævner, at ”Unge på Ærø har det fint med en sen alkoholdebut.”
Ungdomspolitik
Af Ungdomspolitik 2017-2020 fremgår det, at:
”Det er en udfordring, at:
- Nogle unge tror at alkohol er en adgangsbillet til sociale sammenhænge.
- Der er et højt alkoholforbrug blandt unge, let adgang til stoffer og at nogle unge kommer ud i et misbrug.”
Ungdomspolitikken vil, at: ”bevillingsnævnet følger aktivt op på udskænkning og aldersgrænser”.
Disse hensyn indgår derfor som naturlige elementer i Bevillingsnævnets vurdering af den konkrete bevillingsansøgning.
Ærø Kommune vil gerne passe på de unge og så vidt muligt sikre, at de kan tage vare på sig selv i nattelivet. Intens markedsføring af alkohol harmonerer ikke med Ærø Kommunes ønsker for restaurationslivet.
Bevillingsnævnet skal ved behandlingen af ansøgninger konkret vurdere, om udskænkning af alkohol er det bærende element i restaurationen med henblik på, at stille vilkår for alkoholbevillinger, der sikrer beskyttelsen af de unge, fx:
- At unge under 18 år ikke må opholde sig i restaurationsvirksomheden efter et af Bevillingsnævnet nærmere fastsat tidspunkt
- At virksomheden ikke iværksætter aggressiv markedsføring, fx markedsføring af enhver art på uddannelsesinstitutioner
- At det er en forudsætning, at der ikke foretages hård udskænkning med det formål at få gæsterne til at forøge indtagelsen af alkohol.
Ærø Kommune gør opmærksom på, at hensynet til det sociale liv i foreninger og udviklingen af et dynamisk og levende lokalsamfund også er et væsentligt hensyn, der vejer tungt, så de unge kan deltage under ordentlige forhold til festlige arrangementer i de lokale foreninger.
Ærø Kommune er kendetegnet ved at være en mindre ø-kommune, hvor nærheden bevirker, at ”alle kender alle”, mere herom under afsnittet Retningslinjer for bevillinger.
Restaurationsplanen beskriver de bevillingsregler, der gælder for restaurationsbranchen i Ærø Kommune og giver retningslinjer for, hvordan Bevillingsnævnet meddeler alkoholbevillinger og udvidede åbningstider mv.
Rammerne for udarbejdelsen af Restaurationsplanen i Ærø Kommune er restaurationsloven og de vedtagne politikker på området.
Formålet med restaurationsplanen er, at medvirke til skabelsen af et trygt og attraktivt restaurationsmiljø, og sikre klare rammer for restaurationsejere m.fl.
2. Bevillingsnævnet
Kommunalbestyrelsen i Ærø Kommune har, i henhold til restaurationslovens § 10, stk. 3, nedsat et bevillingsnævn til at træffe afgørelse i sager vedrørende alkoholbevilling, godkendelse af bestyrere i virksomheder, der har alkoholbevilling, og vedrørende tilladelser til udvidet åbningstid. Nævnet kan endvidere fratage eller tilbagekalde alkoholbevillinger.
Meddeler Bevillingsnævnet afslag på en ansøgning om fx alkoholbevilling, kan afslaget indbringes for Kommunalbestyrelsen.
Bevillingsnævnet i Ærø Kommune har 5 medlemmer, der alle har tavshedspligt om ansøgernes personlige og økonomiske forhold:
- 2 medlemmer udpeget af Kommunalbestyrelsen
- 1 repræsentant valgt af politidirektøren.
- 1 repræsentant for Ærø Restauratørforening
- 1 sagkynding med kendskab til virksomhedsøkonomi udpeget af kommunaldirektøren
Nævnets funktionsperiode følger Kommunalbestyrelsens valgperiode. Ærø Kommune betjener nævnet, opgaven varetages af Sekretariatet.
Bevillingsnævnets møder er ikke offentlige.
Bevillingsnævnet afholder i udgangspunktet møder den 2. mandag i måneden, med undtagelse af juli måned.
3. Alkoholbevillinger til personer og selskaber
Hvornår skal der foreligge alkoholbevilling?
Såfremt der ønskes servering af stærke drikke med 2,8 % volumen alkohol eller derover.
Hvem skal have bevilling?
Det skal personer, selskaber, herunder foreninger, og enkeltstående arrangementer med servering af stærke drikke.
Servering er efter restaurationsloven salg af stærke drikke til nydelse på eller ved salgsstedet.
For at en person kan få alkoholbevilling, skal ansøgeren bl.a.:
- være fyldt 21 år, eller 18 år hvis ansøgeren er uddannet indenfor hotel- eller restaurationsfaget,
- ikke være under rekonstruktionsbehandling eller konkurs,
- ikke være umyndig eller under værgemål,
- ikke have forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller derover, som stammer fra drift af restaurationsvirksomhed og
- ikke være straffet, hvis det indebærer nærliggende risiko for misbrug af hvervet.
For at et selskab mv. kan få alkoholbevilling, skal bl.a. følgende krav være opfyldt:
- Selskabet må ikke have forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller derover.
- Der ikke ligger forhold, som efter Restaurationslovens § 16, stk. 1, 2 og 5, er til hinder for meddelelse af bevilling.
- Direktionens medlemmer og flertallet af bestyrelsesmedlemmerne skal opfylde betingelserne nævnt ovenfor vedrørende alder, umyndighed og værgemål samt forfalden gæld til det offentlige.
- Direktionens medlemmer og flertallet af bestyrelsesmedlemmerne må ikke være straffet, hvis det indebærer nærliggende risiko for misbrug af hvervet.
Bevillingsmyndigheden skal ved afgørelsen af, om alkoholbevilling vil kunne gives, iagttage samfundsmæssige, ædruelighedsmæssige, ordensmæssige og dermed sammenhængende hensyn.
Ansøgningsskema og vejledning fås hos Fyns Politi
4. Bestyrergodkendelser
Den daglige drift ledes af bevillingsindehaveren selv og/eller en bestyrer.
Er der flere forretningssteder, må kun et af stederne ledes af bevillingshaveren.
Er bevillingshaveren et selskab eller en forening, skal hvert af virksomhedens serveringssteder ledes af en bestyrer.
Bevillingsnævnet kan tillade, at en person som indehaver eller bestyrer leder mere end ét serveringssted.
Ved daglig drift forstås, at indehaveren eller bestyreren også skal have indsigt med daglig servering og udskænkning. Det er ikke tilstrækkeligt, at bestyreren kun kommer nogle timer dagligt for at varetage indkøb og regnskab.
Bestyreren af en restaurationsvirksomhed med alkoholbevilling skal godkendes af Bevillingsnævnet.
Ansøgningsskema og vejledning fås hos Fyns Politi
5. Bevillingsansøgninger
Ansøgninger om alkoholbevilling og ansøgning om udvidet åbningstid skal sendes til:
Fyns Politi
Hans Mules Gade 1-3, 5000 Odense C
Det er Fyns Politi, der behandler ansøgningerne og kontrollerer, at den nødvendige dokumentation er til stede, fremskaffer oplysninger om ansøgerens hidtidige vandel og eventuelt tidligere beskæftigelse i restaurationsbranchen.
Ansøgningsskemaer med bilag og vejledning kan findes på politiets hjemmeside:
Det er vigtigt for behandlingen af ansøgningen om alkoholbevilling mv., at ansøgningsskemaet med bilag er udfyldt nøjagtigt, og at den nødvendige dokumentation er vedlagt - ellers forlænges sagsbehandlingen unødigt. Fx vil en fyldestgørende konceptbeskrivelse bidrage til en hurtigere sagsbehandling.
Politiet kan vejlede om udfyldelsen af ansøgningsskemaet og om den nødvendige dokumentation.
Når politiet er færdig med sin sagsbehandling, sender politiet sagen sammen med sin indstilling til sagens afgørelse til Sekretariatet for Bevillingsnævnet i Ærø Kommune.
Hvis politiets indstilling ikke fuldt ud imødekommer ansøgningen, sender Sekretariatet politiets indstilling til partshøring hos ansøgeren. Ansøger får en frist for indsendelse af svar.
Sekretariatet udarbejder en dagsorden for Bevillingsnævnets møde. Denne kan findes på Ærø Kommunes hjemmeside - under Bevillingsnævnet. Ansøgninger behandles for lukkede døre.
Når Bevillingsnævnet har truffet afgørelse i sagen, underrettes ansøgeren herom - i tilfældet af et helt eller delvist afslag med en afgørelse, der opfylder forvaltningslovens krav hertil. Fyns Politi modtager kopi af afgørelsen.
6. Midlertidige bevillinger
Når der er indsendt ansøgning om bevilling, kan Fyns Politi under sin sagsbehandling give en midlertidig alkoholbevilling, indtil Bevillingsnævnets afgørelse foreligger.
Det er en forudsætning for at opnå en midlertidig bevilling, at Fyns Politi skønner det overvejende sandsynligt, at Bevillingsnævnet i Ærø Kommune meddeler bevillingen.
En midlertidig bevilling er ikke en garanti for, at en endelig bevilling meddeles.
7. Forhåndstilsagn
I nogle tilfælde kan planer omkring åbningen af en ny restaurationsvirksomhed indbefatte, at der skal investeres store beløb i ombygning, renovering m.v.
Det kan derfor være en forudsætning for, at planerne kan iværksættes og føres ud i livet, at en kommende virksomhed har en vis sikkerhed for, at investeringen ikke viser sig forgæves, hvis der af én eller anden grund ikke kan opnås alkoholbevilling eller udvidet åbningstid.
En potentiel ansøger kan derfor søge om forhåndstilsagn hos Bevillingsnævnet. Det kræver omtrent det samme som ved en ordinær ansøgning, herunder en relativ detaljeret beskrivelse af f.eks. byggeplaner, koncept, økonomi og åbningstider. Ansøgningen skal indgives til Fyns Politi, Hans Mules Gade 1-3, 5000, Odense C., fyn@politi.dk. Der er ikke noget ansøgningsskema.
Forhåndstilsagnet gives ud fra de forudsætninger, som den potentielle ansøger har redegjort for. Virksomheden skal senest 6 måneder efter forhåndstilsagnet fremsende en egentlig ansøgning om alkoholbevilling, ellers bortfalder forhåndstilsagnet.
Det er kun selve alkoholbevillingen, Bevillingsnævnet har kompetence til at tage stilling til. Nævnet har ikke kompetence til at påse andre lovmæssige krav, som ansøgeren, og alle andre i en tilsvarende situation, skal opfylde, herunder bl.a. krav til bygningen, udsugning og toiletforhold.
8. Bevillingsnævnets vurdering og afgørelse
Ved Bevillingsnævnets vurdering og afgørelse af, om der kan meddeles alkoholbevilling, skal der efter restaurationslovens § 12, tages følgende hensyn:
- Samfundsmæssige hensyn
- Ædruelighedsmæssige hensyn
- Ordensmæssige og dermed sammenhængende hensyn
9. Retningslinjer for bevillinger
Bevillingsnævnet i Ærø Kommune tillægger det betydning, at der er tale om et mindre ø-samfund, hvor alle kender alle. Politiet vil derfor ikke kunne færdes anonymt i nattemiljøet som i større fastlandskommuner, og kan derfor møde problemer i udførelsen af kontrollen i nattelivet.
Bevillingsnævnet gør opmærksom på, at det ved vurderingen af en bevillingssag kan være nødvendigt at lægge vægt på oplysninger fra borgere, hvis identitet nævnet ikke nødvendigvis er bekendt med. Alt efter karakteren af det materiale nævnet måtte blive præsenteret for af politiet, kan det således ikke udelukkes, at oplysninger fra borgere, hvis identitet nævnet ikke kender, kan indgå i nævnets vurdering. Det fremhæves eksplicit, at anonyme henvendelser til bevillingsnævnet eller politiet ikke vil have en bevisværdi, der gør, at sådanne henvendelser alene kan danne grundlag for negative afgørelser fra bevillingsnævnet.
Bevillingsnævnet kan udstede og forny alkoholbevillinger efter følgende retningslinjer:
·Restauranter og caféer med betydelig afstand til omkringliggende beboelse
Vil bero på en konkret vurdering.
·Restauranter og caféer, der ligger tæt på beboelse
Der kan kun gives alkoholbevilling, hvis der er truffet foranstaltninger i og omkring virksomheden, så de omkringboende ikke udsættes for væsentlige gener vedrørende støj, lugt, mv.
·Bar, værtshus, bodega
Alkoholbevillingen kan begrænses eller betinges af vilkår efter en konkret vurdering af virksomhedens karakter. Se afsnit om Vilkår for alkoholbevillinger og nattilladelser.
·Diskotek, natklub
Der knyttes som udgangspunkt altid vilkår/betingelser til en alkoholbevilling for et diskotek eller natklub. Vilkårene/betingelserne fastsættes efter en konkret vurdering af den enkelte virksomheds karakter og evt. ud fra Politiets indstilling. Se afsnit om Vilkår for alkoholbevillinger og nattilladelser.
·Sportshaller/sportsklubber
Alkoholbevillingen begrænses normalt til udskænkning af øl og bordvine med en maksimal alkoholprocent på 15. Produkterne skal være færdigblandede/producerede fra fabrik/leverandør, idet det ikke tillades, at der blandes produkter af ingredienser med en større alkoholprocent end 15, samt begrænset til servering for den personkreds, der enten som medlem eller gæst ved særlige arrangementer, benytter de pågældende faciliteter, samt ved stævner for adgangsberettiget publikum. Såfremt der ved særlige lejligheder ønskes tilladelse til servering af andre former for stærke drikke, skal der søges lejlighedsbevilling hos Fyns Politi, jf. afsnittet om Lejlighedstilladelser.
·Hoteller og andre overnatningssteder
Vil bero på en konkret vurdering.
10. Definition af virksomhedsformer
·Restauranter, herunder caféer
Ved spiserestaurant mv. forstås restaurant, der tilbyder madservering, herunder middags- og/eller frokostservering. Restauranten skal i sin indretning afgørende bære præg af at være et spisested/café.
·Bar, værtshus, bodega
Der er tale om beværtning med ingen eller kun yderst begrænset madservering – hovedformålet er udskænkning.
·Diskotek, natklub
Herved forstås et større etablissement/lokale med et gæsteareal og et permanent etableret frit dansegulv.
·Kulturelle institutioner
Her defineret som teater, biograf, museer o. lign. Det sker eksempelvis ved, at udskænkning sker enten i en foyer eller i et lokale.
·Klubber, foreninger, haller
Sportsklubber, foreninger, der drives af disse på almennyttigt grundlag og ikke med hovedformål at drive restaurationsvirksomhed. Adgang og udskænkning vil normalt være begrænset til den personkreds, der i øvrigt benytter de pågældende faciliteter. En bevilling vil kunne være begrænset til servering af øl, bordvine o. lign. som nævnt ovenfor i Sportshaller/sportsklubber.
11. Ændring af driftsform og virksomhedskoncept
En restaurationsvirksomhed må ikke ændre driftsform eller koncept for driften, fx fra værtshus til diskotek, fra restaurant til diskotek, således at værtshuset/restauranten ændrer karakter uden Bevillingsnævnets godkendelse. Såfremt der ønskes ændringer, skal der søges om bevilling på ny.
Tilsvarende gælder ved arealudvidelse af en eksisterende restaurantionsvirksomhed med alkoholbevilling.
12. Alkoholbevillingers varighed
Bevillingen meddeles efter restaurationsloven for et tidsrum af 8 år. Når særlige omstændigheder taler for det, kan bevillingen dog gives for et tidsrum af 4 eller 2 år.
Særligt forhold, som efter en konkret vurdering vil kunne tale for en tidsbegrænsning, er dårlig økonomi.
En alkoholbevilling er stedfæstet og gælder til et bestemt forretningssted. Ved overdragelse af virksomheden følger alkoholbevillingen ikke med, selvom den ikke er udløbet.
13. Fornyelse af alkoholbevillinger
En alkoholbevilling bortfalder af sig selv, når bevillingen udløber, og fornyelse ikke er sket. Bevillingsindehaver har selv ansvaret for at søge om fornyelse, hvilket skal være sket inden udløb.
Før der meddeles en fornyet alkoholbevilling, vil Bevillingsnævnet vurdere forløbet af bevillingsperioden, herunder om der har været samfundsmæssige, ædruelighedsmæssige eller ordensmæssige problemer i forbindelse med virksomhedens drift.
Er den forudgående bevillingsperiode forløbet uden problemer - og eventuelle betingelser/vilkår i bevillingen overholdt - vil udgangspunktet være, at bevillingen fornys på uændrede vilkår.
Vurderer Bevillingsnævnet i forbindelse med fornyelsen, at der har været problemer i den forløbne bevillingsperiode, kan Bevillingsnævnet stille samme krav som ved etablering af en ny restaurationsvirksomhed. Bevillingsnævnet kan imidlertid også efter en konkret vurdering nægte at forny bevillingen, hvis de stillede betingelser/vilkår ikke er blevet overholdt.
Hvis fx de økonomiske forhold ikke vurderes til at være tilfredsstillende, kan Bevillingsnævnet - hvis omstændighederne taler derfor - bestemme, at fornyelse af bevillingen alene vil komme til at gælde for 2 år.
14. Lukketider
Kommunalbestyrelsen i Ærø Kommune har besluttet, at den almindelige lukketid for restauranter og andre serveringssteder i kommunen, hvortil der er offentlig adgang, fastsættes til kl. 02.00.
Restauranterne mv. i Ærø Kommune skal derfor holde lukket i tidsrummet fra kl. 02.00 til kl. 05.00, med mindre der er søgt om, og Bevillingsnævnet har meddelt tilladelse til udvidet åbningstid i dette tidsrum (nattilladelse).
Efter en konkret vurdering kan Bevillingsnævnet bestemme, at der skal ske tidligere lukning.
Politiet kan med øjeblikkelig virkning begrænse åbningstiden i op til 30 dage, dog længst indtil Bevillingsnævnet har truffet afgørelse om åbningstiden, såfremt dette findes påkrævet af hensyn til den offentlige orden eller af ædruelighedsmæssige hensyn.
15. Nattilladelser/Udvidet åbningstid
Bevillingsnævnet kan tillade restauranter og andre serveringssteder, hvortil der er offentlig adgang en udvidet åbningstid (nattilladelse) indtil kl. 05.00. Hertil kræves politiets samtykke. Det skal tillige skønnes at være forsvarligt ud fra miljø- og samfundsmæssige samt ordens- og ædruelighedsmæssige hensyn sammenholdt med virksomhedens karakter og driftsform.
Nattilladelser kan betinges. Se mere under afsnittet Vilkår for alkoholbevillinger og nattilladelser.
16. Nattilladelser/Udvidet åbningstid ved særlige lejligheder
Politiet kan ved særlige lejligheder fx større byfester og lignende lokalprægede arrangementer og nytårsnat tillade længere åbningstid.
17. Vilkår for alkoholbevillinger og nattilladelser
Bevillingsnævnet kan efter et konkret skøn begrænse og/eller betinge alkoholbevillinger og nattilladelser, når omstændighederne taler for det.
Der kan eksempelvis fastsættes følgende begrænsninger og betingelser efter en konkret vurdering foretaget af Bevillingsnævnet - listen er ikke udtømmende:
- En kortere periode end 8 år
- At unge under 18 år ikke må opholde sig i restaurationsvirksomheden efter et af Bevillingsnævnet nærmere fastsat tidspunkt
- At virksomheden ikke iværksætter aggressiv markedsføring, fx markedsføring af enhver art på uddannelsesinstitutioner
- At det er en forudsætning, at der ikke foretages hård udskænkning med det formål at få gæsterne til at forøge indtagelsen af alkohol
- At synligt berusede personer ikke lukkes ind på diskotekerne
- At der skal være adgangskontrol ved autoriserede dørmænd, til kontrol og sortering af publikum i åbningstiden, for at ordens- og ædruelighedsmæssige hensyn varetages
- At personalet godkendes af politiet
- At der i et samarbejde med politiet og i overensstemmelse med lovgivningen på området etableres videoovervågning under hensyn til karakteren af virksomheden dog som udgangspunkt indgangsparti og dansegulv
18. Sanktioner i tilfælde af overtrædelse af vilkår og betingelser
En alkoholbevilling kan frakendes af domstolene, hvis bevillingshaveren har gjort sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af vilkår for/betingelser i alkoholbevillingen eller bestemmelser i loven.
En alkoholbevilling kan tilbagekaldes af Bevillingsnævnet, hvis der er særlig grund til at antage, at bevillingshaveren ikke vil eller kan drive restaurationsvirksomheden på forsvarlig måde. Bevillingsnævnet vil foretage en sådan tilbagekaldelse efter høring af, eller forslag fra, politiet. Politiet vil sædvanligvis have meddelt mindst én advarsel til bevillingshaveren, førend Bevillingsnævnet påbegynder en sag.
19. Lejlighedstilladelser
Politiet meddeler lejlighedstilladelser til enkeltstående arrangementer efter restaurationslovens § 22. Politiet kan fastsætte vilkår for virksomhedens udøvelse.
Der ansøges om lejlighedstilladelse hos:
Fyns Politi
Hans Mules Gade 1-3
5000 Odense C
fyn@politi.dk
https://politi.dk/soeg-om-tilladelse/begivenheder/lejlighedstilladelse
20. Udendørs servering
Der er i Ærø Kommune fastsat retningslinjer for udeservering i kommunen.
Retningslinjerne gælder for alle spisesteder, caféer, kroer, barer, værtshuse og lignende erhvervsmæssigt drevne virksomheder. Det er ikke afgørende i den forbindelse, om der er mulighed for udskænkning af alkohol.
Ærø Kommune har fastsat en række driftsvilkår for udeservering i disse retningslinjer. Kommunens Tekniske afdeling vejleder om disse vilkår og har kompetencen til at afgøre sager om udeservering i Kommunen.
Retningslinjerne kan findes på Ærø Kommunes hjemmeside under Brug af offentlige arealer:
Henvendelse vil kunne ske til Teknisk afdeling på telefon: 63525000.
21. Bortfald af alkoholbevilling
En alkoholbevilling kan bortfalde efter restaurationslovens § 18:
- Hvis en stillet betingelse i bevillingen ikke længere er opfyldt.
- Når bevillingshaveren dør. Afdødes ægtefælle har ret til at overtage bevillingen, hvis vedkommende har samlevet med afdøde indtil dennes død og i øvrigt opfylder de personlige betingelser for alkoholbevillingen.
- Når bevillingens gyldighedstid udløber, uden at fornyelse finder sted.
- Når bevillingshaveren ikke længere udnytter alkoholbevillingen.
- Hvis bevillingshaver fx er under konkurs eller ikke længere opfylder betingelserne for at opnå alkoholbevilling efter en række bestemmelser i restaurationsloven.
22. Ikrafttræden
Restaurationsplanen træder i kraft den 27. marts 2019.
Restaurationsplanen er godkendt af Ærø Kommunalbestyrelse den 27. marts 2019.
Ole Wej Petersen / Allan K. Filtenborg
Borgmester Kommunaldirektør
23. Nyttige links
Fyns Politi og ansøgningsskemaer:
De kommunale retningslinjer for udeservering:
Restaurationsplanen for Ærø kommune kan hentes som pdf. via dette link
1.Grundlag og gyldighedsområde
Dette regulativ er udfærdiget i henhold til § 20 stk.2 i Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 844 af 23 juni 2017 vedrørende miljøregulering af visse aktiviteter.
1.1 Regulativet er gældende i Ærø Kommune. Regulativet er gældende for restaurationer etableret såvel før som efter regulativets ikrafttræden.
1.2 Regulativet og væsentlige ændringer heraf vedtages af Kommunalbestyrelsen og administreres af Teknisk afdeling, Ærø Kommune. Ændringer i regulativet, som alene er af redaktionel karakter, eller er begrundet i ændringer i for eksempel. andre regelsæt eller lovgivning, kan foretages af Teknisk afdeling.
1.3 Ved restaurationer forstås i dette regulativ: Selvstændige erhvervsvirksomheder med servering af spise- og drikkevarer og lignende erhvervsmæssigt eller foreningsmæssigt drevne virksomheder, herunder værtshuse, cafeterier, diskoteker, kaffebarer, grillbarer og anden take-away, hvor der produceres mad direkte til kunden og lignende. Ved restaurationer forstås også erhvervsmæssigt drevne forsamlingshuse, selskabslokaler, spillesteder og rygecafeer.
1.4 Ved faste lydanlæg forstås i dette regulativ: Fastmonterede eller fast placerede anlæg, for eksempel jukebokse, TV, forstærkere, højttalere og lignende.
1.5 Ved svag baggrundsmusik forstås i dette regulativ: Musik eller anden brug af lydanlæg (inkl. TV), som ikke kan høres uden for eget areal. Hvis restaurationen skal åbne døre til udeservering, skal lydniveauet være så lavt, at musik/TV ikke kan høres udenfor eget areal med døren åben.
1.6 Ved beboelsesområder forstås i dette regulativ: Områdetyper, der i lokalplan eller i kommuneplanen er udlagt til boligformål, eller områdetyper med andre anvendelsesbestemmelser (centerformål, erhvervsområder, landsbyer eller områder til offentlige formål), der faktisk anvendes til boligformål.
1.7 Ærø Kommune afgør i tvivlstilfælde, hvad der henregnes til restaurationer og beboelsesrum, hvilken områdetype et beboelsesområde tilhører og hvad der betragtes som en nær bolig.
2. Begrænsning af støj- og lugtgener ved indretning af restaurationer
2.1 Støjende udendørs og indendørs installationer, for eksempel køleanlæg og ventilatorer, skal indrettes så restaurationens bidrag til støjbelastningen ikke overstiger de i bilag 1 nævnte grænseværdier.
2.2 Restaurationens vægge og etagedæk mod boliger og kontorer skal lydisoleres tilstrækkeligt til, at restaurationen kan overholde de i bilag 1 anførte krav til bygningstransmitteret støj. Vægge til det fri, herunder vinduer og andre åbninger til det fri, skal lydisoleres tilstrækkeligt til, at restaurationens bidrag til den udendørs støjbelastning ikke overstiger de i bilag 1 nævnte grænseværdier.
2.3 Faste lydanlæg skal ved etablering, udvidelse eller ændring af restaurationen eller lydanlægget forsynes med begrænsning (plombering) som sikre, at restaurationen overholder de i bilag 1 anførte krav. Dette gælder for eksempel. musikanlæg, TV og eludtag til lydanlæg, der ved gæsteoptræden medbringes af musikere, DJ`s og VJ´s. Vedr. dokumentation henvises til afsnit 6. Bestemmelserne omfatter ikke restaurationer, der udelukkende har svag baggrundsmusik.
2.4 Støjende indendørs installationer som køleanlæg, ventilation, køkkenmaskiner, vægautomater og højttalere skal være monteret på svingningsdæmpere.
2.5 I restaurationer der afgiver bygningstransmitteret støj, skal gulvet i billardrum være udført med stødabsorberende materiale. Radiatorer skal være afskærmede.
2.6 Indgangspartier til restaurationer tæt på boliger skal være udført med lydsluse (for eksempel vindfang – med dør i begge ender). Dørene skal være forsynet med automatisk lukkeanordning, der ikke må blokeres. Bestemmelserne omfatter ikke restaurationer, der udelukkende har svag baggrundsmusik.
2.7 Døre der ikke anvendes i indgangspartier (for eksempel. køkkendøre/bagdøre), skal forsynes med dørpumper eller anden form for anslagsordning, der ikke må blokeres.
2.8 Restaurationer skal forsynes med velfungerende ventilationsanlæg, der kan indfange luft fra køkken og serveringslokaler. Anlægget skal udføres som beskrevet i bilag 2.
2.9 Etageadskillelser og skillevægge, herunder installationsgennembrud mod andre lejemål, skal være tætte og fri for revner.
3. Begrænsning af støj- og lugtgener ved drift af restaurationer
3.1 Driften af restaurationer må ikke give anledning til væsentlige støj- eller lugtproblemer for omgivelserne. Ærø Kommune afgør i tvivlstilfælde, hvad der henregnes som en væsentlig gene.
3.2 Ventilationsanlæg skal mindst en gang årligt efterses og kontrolleres for fejl (herunder unødigt støj med videre), tilsmudsning og utætheder, og om nødvendigt renses og repareres. Filtre til ventilationsanlæggene skal vedligeholdes løbende. Restaurationen skal som egenkontrol for ovenstående føre en eftersynsjournal, der som minimum indeholder oplysninger om dato for egenkontrol, kontrollens art og omfang, rensning af filtre, eventuelle afhjælpende foranstaltninger, samt hvem der har udført disse. Journalen skal opbevares på restaurationen i mindst 5 år og på forlangende forevises tilsynsmyndigheden.
3.3 Vinduer og døre til det fri skal holdes lukkede, være tætte og forsynet med effektive lukkeanordninger. Døre til udendørs serveringsområder kan dog holdes åben i forbindelse med udendørsservering, forudsat restaurationen udelukkende har svag baggrundsmusik og ikke giver anledning til andre støj- eller lugtgener.
3.4 Hvis restaurationen er placeret i en ejendom med boliger, skal ventilationsanlæg være i drift ved fremstilling af mad, rygning i rygercafé og andre lugtproducerende aktiviteter.
3.5 Restaurationer der har trapperum eller andre arealer fælles med boliger, må ikke benytte disse til udluftning, opbevaring af varer, flasker, affald med videre, eller på anden måde lade disse indgå i virksomhedens drift. Fællesarealer med boliger kan dog benyttes til ikke støjende vareleveringer og lignende.
3.6 Udendørs brug af højttalere skal begrænses til et lydniveau, der ikke er hørbart ved boliger. Se Ærø Kommunes retningslinjer for udeservering bilag 4. Forskrift om regulering af støjforhold ved afholdelse af udendørs musikarrangementer på kommunalt ejede pladser kan ses på kommunens hjemmeside.
3.7 Støjende oprydning (herunder rengøring) i restaurationer og på deres udeserveringsarealer må ikke finde sted i tidsrummet kl. 22.00 - 07.00, hvis restaurationen er beliggende i eller ved beboelsesejendomme
3.8 Udeservering må kun foregå i tidsummet klokken 8.00 - 23.00 fra søndag til torsdag og fra klokken 8.00 - 24.00 fredag og lørdag samt dagen op til skæve helligdage. Der må ikke spiles musik i udeserveringsområdet efter kl. 22.00 alle ugens dage.
3.9 Det kræver tilladelse fra Ærø Kommune at have udeservering, uanset om der er på privat eller offentlig areal. Se Ærø Kommunes retningslinjer udeservering bilag 4.
4. Affaldsopbevaring, håndtering og bortskaffelse
4.1 Affaldsopbevaring, -håndtering og -bortskaffelse må ikke give anledning til væsentlig gener for omgivelserne.
4.2 Opbevaring, håndtering og bortskaffelse af affald skal ske efter de til enhver tid gældende regler for affald i Ærø Kommune.
4.3 CFC- og HCFC-kølemiddelaffald med videre skal opsamles og bortskaffes efter de til enhver tid gældende regler herom.
5 Spildevandshåndtering af køkken
5.1 Alle restaurationer, der producerer og forarbejder madvarer, skal lede spildevand fra køkken via fedtudskiller. Se bilag 3 om fedtudskiller. Madboder og pop up madboder er ikke omfattet af bestemmelserne om fedtudskiller.
5.2 Inden fedtudskilleren etableres, skal der fremsendes en ansøgning til Ærø Kommune, som er spildevandsmyndighed. Tilslutningstilladelse meddeles efter Miljøbeskyttelseslovens § 28 stk. 3 med specifikke krav til fedtudskilleren.
5.3 Etableringen af fedtudskilleren skal udføres af en autoriseret kloakmester. Når arbejdet er udført, skal der indsendes en færdigmelding til Ærø Kommune.
6. Støjdokumentation
6.1 Nye restaurationer, og restaurationer der ændres væsentligt bygningsmæssigt eller driftsmæssigt (for eksempel fra spiserestaurant til musiksted), og som skal have fast lydanlæg eller gæsteoptræden med lydanlæg, skal før ibrugtagning fremsende dokumentation vedr. støjforhold til Ærø Kommune. Dokumentationen skal indeholde en redegørelse for at restaurationen overholder de i bilag 1 anførte støjgrænser og krav om lydisolation for vægge og etageadskillelser, samt de i bilag 1 anførte krav til begrænsning af lydanlæg, jf. afsnit 2.2 og 2.3.
6.2 Ærø Kommune kan påbyde eksisterende restaurationer, indenfor en nærmere fastsat tidsfrist, at fremsende dokumentation for, at restaurationen overholder de i bilag 1 anførte støjgrænser, kravene til lydisolation af vægge og etageadskillelser, samt kravene til begrænsning af lydanlæg, jf. afsnit 2.2 og 2.3. Tilsvarende gør sig gældende vedrørende dokumentation for støjbelastningen fra restaurationens øvrige støjende aktiviteter og anlæg.
6.3 Så længe en ny eller væsentligt ændret restauration ikke har fremsendt dokumentation jf. pkt. 6.1. eller den fremsendte dokumentationen ikke er godkendt af Ærø Kommune, må der kun være svag baggrundsmusik i restaurationen.
6.4 Støjdokumentation i form af målinger/beregninger og redegørelse og indstilling og låsning af lydanlæg, herunder lydbegrænsningsanlæg til gæsteoptræden, skal foretages efter retningslinjerne i bilag 1.
7. Dispensation
7.1 Ærø Kommune kan i særlige tilfælde meddele restaurationer dispensation fra en eller flere af bestemmelserne i regulativet. Dispensationen kan kun gives efter forudgående ansøgning. En ansøgning skal indeholde en konkret begrundelse for behovet for dispensation. Ærø Kommune kan fastsætte vilkår for en dispensation, ligesom en dispensation kan tidsbegrænses.
8. Forhold til anden lovgivning, påbud og forbud
8.1 Regulativet er ikke til hindre for, at Ærø Kommune efter § 42, stk. 1-4 i Lovbekendtgørelse nr. 100 af 19. januar 2022 om miljøbeskyttelse- med senere ændringer, kan stille krav om yderligere forureningsbegrænsende foranstaltninger end angivet i regulativet. (Jf § 20, stk.5 i Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 844 af 23. juni 2017 vedrørende miljøregulering af visse aktiviteter, samt senere ændringer).
8.2 Afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven vedr. forhold som reguleres af dette regulativ, er gældende uanset vilkårene i dette regulativ.
8.3 Dette regulativ udelukker ikke at anden lovgivning, herunder levnedsmiddellovgivningen, arbejdsmiljølovgivningen og byggeloven skal overholdes.
9 Afgørelse og Klage
9.1 Afgørelser truffet i medfør af dette regulativ kan ikke påklages til anden administrativ myndighed (jf. § 21, stk. 2 i Miljø- og Fødevareministeriets bekendtgørelse nr. 844 af 23. juni 2017 vedrørende miljøregulering af visse aktiviteter). Uanset dette kan afgørelser vedrørende kommunalt ejede eller kommunalt ejede eller kommunalt drevne anlæg, herunder anlæg, hvor kommunalbestyrelsen har væsentlig indflydelse på tilrettelæggelsen af driften, indklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt.
9.2 Afgørelser meddelt til en restaurant på en given adresse er gældende uanset ændringer i navn og ejerforhold.
10. Strafbestemmelser
10.1 Med mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning straffes med bøde den, der undlader at følge bestemmelserne i nærværende forskrift.
11. Ikrafttrædelsesbestemmelser
11.1 Regulativet træder i kraft ved vedtagelsen af Ærø Kommunalbestyrelse. Datoen for vedtagelsen fremgår nedenfor, og udgør ligeledes datoen for ikrafttræden.
Vedtaget af Ærø Kommunalbestyrelsen den 8. juni 2022
Bilag 1
1. Grænseværdier for restaurationens samlede støjbelastning målt udendørs i skel.
Vedrørende målepositioner, målebetingelser med videre henvises til Miljøstyrelsens vejledninger og orienteringer.
Dage |
Klokken |
Område for blandet bolig- ogerhverv (bykerne) |
Boligområde for åben og lav boligbebyggelse |
Mandag-fredag |
07-18 |
55 dB(A) |
45 dB(A) |
Lørdage |
07-14 |
55 dB(A) |
45 dB(A) |
Mandag - fredag |
18-22 |
45 dB(A) |
40 dB(A) |
Lørdage |
14-22 |
45 dB(A) |
40 dB(A) |
Søn- og helligdage |
07-22 |
45 dB(A) |
40 dB(A) |
Alle dage |
22-07 |
40 dB(A) |
35 dB(A) |
Maksimalværdi |
22-07 |
55 dB(A) |
50 dB(A) |
Grænserne for støj, med udtagelse af maksimalværdien, er angivet som det ækvivalente, konstante korrigerende støjniveau i dB(A) (støjbelastningen) og gælder restaurationens samlede støjbidrag.
2. Grænseværdier for restaurationernes samlede bygningstransmitterede støjbidrag målt i beboelsesrum/kontorlokaler
I beboelsesrum:
Dag og aften kl. 07.00-22.00 30 dB(A)
Nat kl. 22.00-07.00 25 dB(A)
I kontorlokaler:
Hele døgnet 40 dB(A)
Grænserne for støj er angivet som det ækvivalente, konstante, korrigerede støjniveau i dB(A) og gælder restaurationens samlede bygningstransmitterede støjbidrag.
Maksimalværdien for bygningstransmitteret støj må om natten ikke overstige 40 dB(A) i beboelsesrum.
3. Vægge og etagedæk
Vægge og etagedæk skal have en sådan lysisolation, at støjniveauet fra de aktuelle aktiviteter i restaurationen ikke medfører en støjbelastning, der overstiger de i pkt. 2 nævnte græseværdier. Ved lysisolation forstås her niveaudifferencen mellem lydtryksniveauet i restaurationslokalet angivet som det ækvivalente konstante, støjniveau i dB(A) og det ækvivalente konstante støjniveau i nærmeste beboelser eller kontorlokaler.
4. Lydanlæg
På lydanlæg, herunder TV og eludtag, der benyttes til medbragte lydanlæg ved gæsteoptræden (musikere, dj, stand-up o.s.v), skal installeres i en form for begrænsning, så det samlede støjbidrag fra restaurationen ikke overstiger de i pkt. 1 og 2 anført grænseværdier. Begrænsningen skal udføres sådant, at man ikke umiddelbart kan ændre denne.
Eludtag tilknyttet lydbegrænsningsanlæg skal benyttes ved gæsteoptræden.
5. Dokumentation
Dokumentation for restaurationens støjbelastning, samt indstilling og låsning af lydanlæg og lydbegrænsningsanlæg skal foretages af et firma, der er godkendt til ”Miljømålinger – ekstern støj” jfr. Miljøstyrelsens Referencelaboratoriums liste.
Bilag 2
Krav til ventilationsanlæg i restaurationer
Der skal installeres en emhætte over madtilberedningssteder. Emhætten skal være forsynet med aftageligt fedtfiltre, så der er mulighed for at udtage og rengøre disse i nødvendigt omfang.
Ventilationsanlægget skal installeres tilgængeligt, så der kan foretages tilsyn og vedligeholdelse i nødvendigt omfang. Ventilationskanaler skal være tætte. Alle samlinger skal være forsynet med pakninger eller anden form for effektiv forsegling. Det skal godtgøres, at indvendige kanaler, der passere beboelsesrum eller andre opholdsrum, er tætte og monteret med nødvendige lyddæmpere og indkapslinger, inden anlægget igangsættes.
Afkastluften skal afledes til det fri i en højde som sikre, at der ikke forekommer lugtgener i omgivelserne. Dette sikres som oftest ved afledning af den afsugende luft over tagryggen på højeste bygning i de nære omgivelser eller ved mekanisk løsning til afkastet. Ved forekomst af lugtgener vil Ærø Kommune stille krav om yderligere forureningsbegrænsende foranstaltninger.
Bilag 3
Retningslinjer for etablering af fedtudskiller
Virksomheder, institutioner med videre i Ærø Kommune, der forarbejder mad og andre fedtholdige organiske produkter skal have en fedtudskiller.
Ærø Kommune stiller en række krav til fedtudskilleren:
- Fedtudskilleren skal være CE-mærket og etableres i overensstemmelse med gældende afløbsnorm og SBI-anvisning.
- Fedtudskilleren skal dimensioneres, så den har en størrelse (liter pr. sekund), der passer til den enkelte virksomheds behov. Det er virksomhedes ansvar, at fedtudskilleren har en tilstrækkelig kapacitet til virksomhedens produktion. Dimensionering skal ske efter DS/EN 1825.
- Alt fedtholdigt spildevand skal passere udskilleren inden tilledning til kloak.
- Fedtudskilleren skal udluftes til det fri. Udluftningen må ikke være til gene for omgivelserne.
- Fedtudskilleren skal placeres således, at drift og tømning ikke medfører sundhedsfare eller ulemper.
- Fedtudskilleren skal løbende tilses og vedligeholdes, så lugtgener undgås.
- Fedtudskilleren skal anbringes så tæt på afløbsstederne som muligt. Fedtudskilleren må dog ikke anbringes i køkkener eller i lagerrum hvor der opbevares eller tilberedes madvarer.
- Etablering skal udføreres af en autoriseret kloakmester.
Ansøgning om etablering af en fedtudskiller sendes til Ærø Kommune, Teknisk Afdeling. Ansøgningen skal dokumentere, at fedtudskillerren opfylder kravene som beskrevet ovenfor. Ærø Kommune vurderer den indsendte ansøgning og meddeler en tilslutningstilladelse. I tilladelsen kan ydereligere specifikke krav for fedtudskillerens indretning og drift være beskrevet.
Ansøgningen om etablering af fedtudskiller skal indeholde følgende oplysning:
- Beskrivelse af aktiviteten i virksomheden
- Datablad for den valgte fedtudskiller og evt. slamfang
- Dokumentation på, at fedtudskilleren har en gyldig godkendelse
- Oplysninger om typer og antal af afløbsinstallationer
- Dimensionering af fedtudskiller og slamfang (en beregning, der viser, at fedtudskiller og slamfang har en tilstrækkelig kapacitet)
- Kloaktegning med placering af fedtudskiller samt de afløb, som tilsluttes til udskilleren. Kloaktegningen skal også vise tilslutningen på det eksisterende system, samt dimensioner og fald på kloakledninger. Der er ikke krav til at tegningen skal være målfast.
Når arbejdet er udført, er det dit ansvar, at din kloakmester sender en færdigmelding og kloakplan ”som udført” til Ærø Kommune, Teknisk Afdeling.
Fedtudskilleren skal drives og vedligeholdes i henhold til udskillerens driftsvejledning og de vilkår som stilles i Ærø kommunes tilslutningstilladelse.
Lovgrundlag
Krav om rensning af spildevand indeholdende fedtrester stilles via tilslutningstilladelse med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 28 stk. 3 (Bekendtgørelse af lov om miljøbeskyttelse, LBK nr. 100 af 19. januar 2022) og den til enhver tid gældende spildevandsplan for Ærø Kommune.
Bilag 4
Retningslinjer for udeservering i Ærø Kommune.
Retningslinjerne gælder restaurationer, der ønsker at have udeservering på det offentlige vejareal (vej, fortov rabat o.l.) eller et privat grundareal (gårdhave, åben plads o.l).
Hvad er afgørende for om restauranten kan etablere udeservering
Den, der ønsker at etablere udeservering, skal undersøge om:
- Der er en lokalplan for området, hvor der er indskrevet bestemmelser omkring udeservering.
- Virksomheden er omfattet af et gågaderegulativ eller andre typer regulativer, der omhandler bestemmelser for udendørs servering.
- Etablering af det udendørs serveringsareal kræver byggetilladelse, her tænkes særligt på brandtekniske forhold.
I tilfælde af, at der er særlige regler for udeservering, hvor restaurationen er beliggende, skal disse følges.
Udeservering på offentligt vejareal
Ønsker virksomheden at etablere udeservering på et offentligt vejareal, fortov, p-plads eller lignende kræves Kommunalbestyrelsens tilladelse til at benytte det pågældende areal. Inden Kommunalbestyrelsen kan give tilladelse, skal politiet give sit tilsagn.
En tommelfingerregel er, at der skal være min. 1,5 meter fra udeserveringsarealet til vejbanen.
Ansøgning om tilladelse til udeservering jf. en lokalplan eller til at råde over et offentligt vejareal mv.
Ansøgning om tilladelse i henhold til en lokalplan, et gågaderegulativ eller lign, og til at råde over et offentligt vejareal, skal ske skriftligt til Teknisk afdeling. Ansøgningen skal bilægges en beskrivelse af den påtænkte aktivitet med beskrivelse af antal siddepladser samt kortbilag med angivelse af det areal, hvorpå udeserveringen foregår. Er der i lokalplanen stillet krav om et særligt udseende af udendørsmøbler med videre skal oplysninger herom også medsendes.
Kræver etableringen en byggetilladelse, skal ansøgning herom fremsendes særskilt.
Ærø Kommune kan forlange, at ansøgning skal ske ved benyttelse af særskilt IT-system, som er offentligt tilgængeligt, via kommunens hjemmeside.
En tilladelse følger virksomheden og skal alene fornys, hvis der sker ændringer i benyttelsen. Bortfald af tilladelser sker i henhold til de betingelser, som fremgå af detaillovgivningen (vejloven, byggeloven og/eller planloven).
Regulering af støj i forbindelse med udeservering
For at forebygge, at restaurationer med udeservering giver anledning til støjgener for de omkringboende, har Ærø Kommune fastsat nogle driftsvilkår for udeservering.
Følgende generelle retningslinjer gælder for udeservering i Ærø Kommune
- Udeservering må kun foregå i tidsrummet kl. 8.00 – 23.00 fra søndag til torsdag og fra kl. 8.00 – 24.00 fredag-lørdag, samt dagen op til skæve helligdage.
- Oprydning skal være gennemført senest 15 minutter herefter og må ikke give anledning til øget støj.
- Der må ikke spilles musik i udeserveringsområdet efter kl. 22.00 alle ugens dage.
- Døre og vinduer skal være lukkede såfremt, der forekommer musik eller anden støjende adfærd i restaurationen.
- Personale og gæster må ikke optræde unødigt højlydt.
- De fastsatte støjgrænser i Miljøstyrelsens Vejledning nr. 5/1984 om ekstern støj fra virksomheder skal overholdes, se bilag 1.
Ønsker ud over dette (for eksempel. ved afholdelse af byfester, festivaller o.l.) kræves ansøgning og tilladelse til det enkelte arrangement.
Hvis det kan ske uden væsentlige gener for de omboende, kan der tillades forlænget åbningstid indtil:
- Kl. 24.00 søndag – torsdag
- Kl. 01.00 natten efter fredage og lørdage, samt natten op til skæve helligdage.
- Ligesom der kan tillades musik, performence eller lignende.
Ved vurdering heraf vil der blandt andet blive lagt vægt på:
- Restaurationens og udeserveringsområdets beliggenhed i forhold til boliger.
- Om støjen fra udeserveringen vil overstige baggrundsstøjen i området væsentligt.
- Udeserveringsområdets størrelse (antal siddepladser) og indretning.
Klager, påbud og forbud
Hvis virksomheden har alkoholbevilling, og der konstateres væsentlige gener for de omkringboende, dokumenteret gennem berettigede klager, kan politiet umiddelbart skride ind overfor forholdet.
Uanset om restaurationen har alkoholbevilling eller ej, har Ærø Kommune mulighed for at meddele påbud i medfør af Miljøbeskyttelsesloven § 42, hvis der konstateres væsentlige miljømæssige gener (herunder støjgener) fra udeserveringen. Et påbud kan for eksempel. omhandle krav om udførelse af støjmålinger, gennemførelse af tiltag til at begrænse støj og lignende.
Kan generne ikke begrænses, kan Ærø Kommune udstede forbud mod udeservering, efter behørigt varsel herom.
Såfremt påbud og forbud i henhold til Miljøbeskyttelseslovens bestemmelser ikke overholdes, kan overtrædelsen politianmeldes med krav om bødestraf.
Kompetence
Teknisk afdeling har kompetencen til at afgøre sager i henhold til nærværende retningslinjer, dog skal den gældende kompetenceplan iagttages for så vidt gælder tilladelser efter planloven, vejloven og byggeloven.