Whistleblower
Ærø Kommunes whistleblower ordning er for alle ansatte og tidligere ansatte samt samarbejdspartnere, leverandører og frivillige, der arbejder for Ærø Kommune
Kommunalbestyrelsen vedtog den 15. september 2021 at indføre en whistleblowerordning.
Ærø Kommune ønsker en åben virksomhedskultur, hvor alle frit kan stå frem og indberette mistanke om ulovligheder eller alvorlige uregelmæssigheder vedrørende Ærø Kommunes medarbejdere og ledelse samt varetagelsen af kommunale opgaver.
Whistleblowerordningen har til formål at øge Ærø Kommunes ansattes mulighed for at ytre sig og samtidigt beskytte dem, som ytre sig via ordningen.
Whistleblowerordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation i Ærø Kommune om eventuelle fejl og utilfredsstillende forhold.
Problemer bør således i første omgang søges løst ved henvendelse til for eksempel nærmeste leder, tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant eller MED-organisationen.
Sådan sendes et whistleblow til Ærø Kommune
- Log ind på www.borger.dk og vælg ”Digital Post”
- Vælg ”Skriv ny besked” (ikonet er placeret øverst i venstre menu bar)
- Som modtager vælges eller skrives Ærø Kommune
- Som kategori vælges eller skrives Ærø Kommune - Whistleblower
- Skriv din besked i tekstfeltet. Skriv gerne hvad din indretning går ud på. Hvilken afdeling den omhandler og hvilken person der er involveret.
- Tryk send
Ærø Kommunes
1. Formål med whistleblowerordningen
Ærø Kommune ønsker en åben virksomhedskultur, hvor alle kan
stå frit frem og indberette mistanke om alvorlige uregelmæssigheder eller
ulovligheder vedrørende Ærø Kommunes medarbejdere, ledelse og varetagelse af
kommunale opgaver.
Ærø Kommunes ansatte vil ofte være de første til at opdage alvorlige
uregelmæssigheder eller svigagtig adfærd.
Det er dog sandsynligt, at de fleste vil være tilbageholdende med at gå videre med deres begrundede mistanke.
I erkendelse heraf, har Ærø Kommune valgt at oprette en whistleblowerordning, hvor alle medarbejdere kan indberette overtrædelser eller undladelser i forhold til lovgivning samt andre alvorlige og følsomme forhold.
Alle indberetninger behandles som fortrolig information, og
indberetter er garanteret anonymitet.
Whistleblowerordningen har til formål at øge Ærø Kommunes ansattes mulighed for
at:
- Ytre sig om ulovlige eller kritisable forhold
- Beskytte de personer, der indberetter oplysninger til whistleblowerordningen
- Opdage alvorlige fejl og forsømmelse
Whistleblowerordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation hos Ærø Kommune om eventuelle fejl og utilfredsstillende forhold med videre.
Problemer bør således i første omgang søges løst ved
henvendelse til for eksempel den ansattes nærmeste leder, tillidsrepræsentant,
arbejdsmiljørepræsentant, MED - organisationen eller direkte til ledelsen.
2. Hvem kan bruge whistleblowerordningen
Ærø Kommunes whistleblowerordning giver medarbejdere mulighed for at foretage
en indberetning, hvis der er en begrundet mistanke om alvorlige og kritisable
forhold eller ulovligheder, som kan påføre straf, økonomisk tab eller alvorlig
skade på Ærø Kommunes omdømme.
Whistleblowerordningen kan anvendes af:
- Ansatte i Ærø Kommune
- Tidligere ansatte i Ærø Kommune (om forhold under deres ansættelse)
- Ansatte hos samarbejdspartnere, leverandører og underleverandører
- Frivillige og ulønnede praktikanter der arbejder for Ærø Kommune
Whistleblowerordningen er ikke tiltænkt:
- Selvstændig erhvervsdrivende
- Kommunalbestyrelses - og direktionsmedlemmer
- Borgere
Sidstnævnte personer kan anvende følgende kommunikationskanaler til Ærø Kommune, herunder mail:
Sikker e - post til Ærø Kommune: sikkerpost@aeroekommune.dk
Andre meddelelser, som ikke indeholder personfølsomme data, kan skrives på normal vis til: post@aeroekommune.dk
3. Indhold i indberetningen
Der må alene ske indberetning om personer med tilknytning til Ærø Kommune.
Indberetningen kan vedrøre følgende kategorier:
- Medarbejdere i Ærø Kommune, det vil sige hvor der er etableret et ansættelsesforhold mellem Ærø Kommune som arbejdsgiver og medarbejderen som lønmodtager. Ansættelsesformen er ikke relevant (fastansat, deltidsansat, timelønnet, midlertidigt ansat, vikar)
- Kommunalbestyrelsesmedlemmer
- Samarbejdspartnere og leverandører
- Grundlæggende systemfejl, som ikke kan henføres til en bestemt eller bestemte personer
4. Forhold der kan indberettes om via whistleblowerordningen
Indberetningen skal vedrøre alvorlige lovovertrædelser, forseelser eller andre alvorlige forhold eller mistanke herom. Der kan alene ske indberetning om:
- Alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold
- Overtrædelser af EU - retten
- Forhold, hvis afdækning er i offentlighedens interesse – en reel samfundsinteresse
- Strafbare forhold – for eksempel brud på tavshedspligt, misbrug af økonomiske midler, tyveri, svig, underslæb, bedrageri, bestikkelse med videre.
- Grove eller gentagne overtrædelser af anden lovgivning – for eksempel lovgivning om magtanvendelse, forvaltningslov, offentlighedslov, sektorlovgivning
- Grove eller gentagne overtrædelser af forvaltningsretlige principper – for eksempel undersøgelsesprincippet, krav om saglighed, magtfordrejningsgrundsætningen og proportionalitet.
- Seksuel chikane eller andre grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen, for eksempel grov chikane.
Der forudsættes viden om eller en begrundet mistanke om, at der er begået sådanne forhold.
I det omfang det er muligt, skal indberetningen dokumenteres gennem vedhæftning af relevante dokumenter i digital form.
Hvad kan ikke indberettes i ordningen:
Whistleblowerens eget ansættelsesforhold – medmindre alvorlig lovovertrædelse eller i øvrigt alvorligt forhold, for eksempel seksuel chikane, grov chikane
Øvrige forhold – for eksempel overtrædelser af interne retningslinjer af mindre alvorlig karakter – sygefravær, alkohol, løn, arbejdsopgaver, privat brug af kontorartikler med videre.
Mindre grove personrelaterede konflikter på arbejdspladsen – for eksempel mellem to kolleger
Tvister om ansættelsesretlige forhold, der henhører i det fagretlige system, dog undtaget mindre samarbejdsvanskeligheder i kritiske funktioner, hvor det kan udgøre en reel risiko for alvorlig skade mv. (for eksempel sundheds- eller transportsektoren)
Overtrædelser af bagatelagtig karakter er ikke omfattet – ej heller overtrædelser af dokumentationspligter eller underretningspligter.
Ved sidstnævnte forhold bedes anvendt de veletablerede kanaler i Ærø Kommune f.eks. nærmeste leder, personaleafdeling, tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentanter eller MED - organisationen med videre.
5. Indberetning
Indberetning kan foretages via sikker post til whistleblowerenden i Ærø Kommune eller til Datatilsynet.
Whistleblowerenheden som modtager og håndterer indberetningen garanterer whistlebloweren fuld anonymitet. Dette betyder, at det alene er whistleblowerenheden, som kender indberetterens identitet.
SÅDAN SENDES ET WHISTLEBLOW TIL ÆRØ KOMMUNE
Log ind på www.borger.dk og vælg ”Digital Post”
Vælg ”Skriv ny besked” (ikonet er placeret øverst i venstre menu bar)
Som modtager vælges eller skrives Ærø Kommune
Som kategori vælges eller skrives Ærø Kommune - Whistleblower
Skriv din besked i tekstfeltet. Skriv gerne hvad din indretning går ud på. Hvilken afdeling den omhandler og hvilken person der er involveret.
Tryk send
Indberetninger kan også foretages mundtligt til whistleblowerenheden. Ved mundtlig indberetning vil whistleblowerenheden udarbejde et notat, som vil være udgangspunktet for en nærmere undersøgelse af forholdene i indberetningen.
Whistleblowerenheden vil kvittere for modtagelse af indberetningen og orientere whistlebloweren om udfald af enhedens undersøgelse. Der kan kun indberettes på dansk og efterfølgende kommunikation foregår også på dansk.
Hvis en whistleblower ønsker at indberette til en anden
myndighed end Ærø Kommune, så identiteten ikke er er kendt, så kan det ske til
Datatilsynet, som varetager den nationale whistleblowerordning på
whistleblower.dk.
SÅDAN SENDES ET WHISTLEBLOW TIL DATATILSYNET
Åben din internetbrowser
Indtast https://whistleblower.dk
Vælg ”Gå til indberetning”
Vælg herefter indberetningsform og følg instrukserne
Skriv din besked. Skriv gerne hvad din indretning går ud på. Hvilken afdeling den omhandler og hvilken person der er involveret.
Tryk send
6. Fortrolighed og anonymitet
Alle oplysninger behandles fortroligt og med diskretion.
Hvis en indberetning ønskes indgivet anonymt, så vil whistleblowerenheden ikke videregive kontaktinformationer (navn, e - mailadresse, telefonnummer med videre). Whistleblowerenheden vil heller ikke videregive andre oplysninger, som kan kompromittere whistleblowerens anonymitet.
Skulle en undersøgelse blive underlagt en ekstern instans, for eksempel politiet, kan Ærø Kommune og Whistleblowerenheden dog blive tvunget til at oplyse whistleblowerens identitet.
7. Behandling af indberetninger
Indberetninger behandles af betroede medarbejdere i Ærø Kommunes whistleblowerenheden. I særlige tilfælde kan whistleblowerenheden trække på råd fra samarbejdspartnere indenfor området. Ærø Kommune får juridisk rådgivning fra henholdsvis KL (Kommunernes Landsforening) og BDO (Kommunens revisor).
Der foretages en indledende gennemgang af indberetningen for
at vurdere, om denne falder inden for whistleblowerordningens rammer, om der er
behov for en egentlig sagsbehandling af forholdet, eller om indberetningen kan
henlægges som åbenbar grundløs. F.eks., hvis indberetningen omhandler forhold
eller er indberettet af en person, der ikke er omfattet af
whistleblowerordningen.
Hvis der er grundlag for en realitetsbehandling af indberetningen, igangsættes
en nærmere undersøgelse af forholdet. Efter behov indhentes bistand til
behandlingen fra juridiske rådgivere.
8. Tidsfrister i sagsbehandlingen
Whistleblower enheden arbejder med følgende tidsfrister:
- Senest syv dage efter kvitteres der for modtagelsen af indberetningen.
- Sagsbehandlingen sker hurtigst muligt, og det tilstræbes, at sagsbehandlingen ikke overstiger tre måneder.
- En konklusion på sagen kommunikeres til whistlebloweren.
- Som udgangspunkt slettes alle sager inden for 90 dage efter indberetningstidspunktet, medmindre fristen forlænges af whistleblowerenheden.
9. Behandling af personoplysninger
Behandling af personoplysninger, der er afgivet, herunder indsamling,
opbevaring og eventuelt videregivelse, er underlagt gældende
databeskyttelsesretlige regler.
Behandlingen af oplysningerne er omfattet af Ærø Kommunes legitime og saglige
interesse i at behandle personoplysninger, der er indgivet i indberetningen –
og behandlingen anses for at overstige den registreredes interesse.
Behandlingen foretages således på baggrund af interesseafvejningsreglen i
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stykke 1, litra f.
10. Den person de indberettede oplysninger omhandler
Medmindre særlige væsentlige og berettigede efterforskningsmæssige hensyn gør
sig gældende, får den person de indberettede oplysninger omhandler, besked om
sagens behandling, når indberetningen er modtaget og en undersøgelse er
iværksat.
Den person som har foretaget indberetningen, vil fortsat bevare sin anonymitet
også i forhold til den eller de personer, som indberetningen omhandler.
11. Rettigheder og ansvar
Indberetninger, der er indgivet i god tro, får ikke ugunstige konsekvenser for whistlebloweren. Indberetninger, der er indgivet i ond tro eller indgivet for at chikanere eller skade den person de indberettede oplysninger omhandler, kan få konsekvenser for whistlebloweren (f.eks. føre til politianmeldelse eller få ansættelsesretlige konsekvenser).
12. Sletning af data
Falder indberetningen ikke inden for whistleblowerordningens rammer, eller er
indberetningen grundløs, slettes personoplysningerne straks. Personoplysninger
slettes desuden, når de ikke længere er nødvendige at opbevare, herunder når
undersøgelserne er afsluttet.
De almindelige sletteregler gælder i øvrigt. Hvis der på baggrund af de
indsamlede oplysninger gennemføres en disciplinær sanktion over for en ansat,
eller der i øvrigt foreligger grunde til, at det er sagligt og nødvendigt forsat
at opbevare oplysninger om en ansat, vil oplysningerne blive opbevaret i den
pågældendes elektroniske personalemappe.