Hjem Om kommunen Kommunikation og presse Nyheder Sommergågade i Ærøskøbing 2024

Sommergågade i Ærøskøbing 2024

Efter gårsdagens kommunalbestyrelsesmøde, kan Ærø Kommune endelig melde ud om rammen for den kommende gågadesæson i Ærøskøbing.

Kommunalbestyrelsen besluttede endeligt på mødet den 17. april 2024 at etablere gågadezone i Ærøskøbing i sommeren 2024. Der blev stemt om perioden, og resultatet blev, at sommergågaden skal vare fra 24. juni til og med 31. august 2024.

Det er desuden blevet vedtaget, at beboerkørsel vil være tilladt uden tidsbegrænsning i hele perioden, samt at det året rundt vil være muligt at anvende pullerterne til at spærre gågaden for biltrafik i forbindelse med arrangementer.

”Jeg er glad for, at der nu er mulighed for at udstede kørselstilladelser til beboer- og handicapkørsel i det tidsrum, hvor pullerterne er oppe. Det har været et stort ønske for borgerne. Det samme gælder muligheden for, at vi kan bruge pullerterne til events såsom julemarked,” udtaler Leo Holm, formand for Teknik-, miljø- og havneudvalget i Ærø Kommune.

Hvad er nyt for sommergågaden 2024?

I perioden med sommergågade vil bymidten i Ærøskøbing være spærret via pullerter. Det betyder, at man mellem klokken 10.00 – 23.00 som udgangspunkt ikke kan køre bil eller cykle i bymidten.

Det gælder dog ikke for beboere inden for gågadezone. Som noget nyt kan beboere i år køre uden tidsbegrænsning, så de frit kan komme til og fra deres bolig hele sommeren. Denne ændring udspringer blandt andet af synspunkter fra borgermødet 5. februar 2024, hvor flere borgere udtrykte, at de sidste gågadesæson følte sig begrænset i adgangen til deres bolig.

Bor man ikke inden for gågadezonen, vil man på samme måde som de foregående år kunne ansøge om en kørselsdispensation i bestemte tidsrum på dagen eller lejlighedsvis. Virksomheder, flyttebiler, taxaer/hyrevogne, håndværkere med konkrete projekter m.fl. kan få en gratis kørselsdispensation til gågadezonen.

Derudover vil det være muligt at søge en lejlighedsvis dispensation ved for eksempel enkeltstående offentlige arrangementer og kørsel med gangbesværede til arbejdsplads, læge eller speciallæge.

Der vil gælde en række undtagelser for personer med handicap. Personer med handicap, der ikke bor inden for gågadezonen, kan opnå kørselsdispensation, men skal søge på lige fod med alle andre. Personer med et handicap kan desuden køre i gågaden med trehjulede cykler, el-scootere og lignende hjælpemidler.

Ærø Kommune vil dele nærmere information, herunder hvordan man ansøger om kørselsdispensation, når retningslinjerne er endeligt på plads.

Pullerter må anvendes ved events

Fremover må pullerterne avendes til at spærre gågaden for biltrafik i forbindelse med arrangementer. For at få tilladelse til at bruge pullerterne, skal man indsende en ansøgning om det konkrete arrangement til kommunen, som vil behandle sagen, inden den eventuelt sendes til endelig godkendelse hos Fyns Politi. Der vil komme mere information om ansøgningsprocessen, når den er fastlagt.

Historik for sommergågade

I 2022 vedtog Teknik- miljø, - og havneudvalget sommergågade i Ærøskøbing. Det betød, at der blev indført gågadezone i Ærøskøbing i en periode over sommeren, og i den forbindelse blev der etableret hæve/sænke pullerter.

Sommergågaden har nu fungeret i to sæsoner, og det er besluttet, at den skal gentages i år. Beslutningen om at gentage sommergågaden i 2024 beror blandt andet på perspektiver fra et evalueringsmøde afholdt i november 2023. Ærø Kommune, Ærøskøbing Handelsstandsforening, Handicaprådet og Ærø Turist- og Erhvervsforening deltog på mødet, som var præget af generelt tilfredshed med sæsonen i 2023.

I forlængelse af evalueringsmødet, fremsendte Ærø Handelsstandsforening et forslag om at forlænge perioden for sommergågade til at omfatte hele juni, juli og august. Ærø Handelsstandsforenings oplevelse er, at begrænsningen af biler i bybilledet sidste sommer var en positiv oplevelse for byens erhvervsdrivende, turister og lokale.

Forud for den endelige beslutning om sommergågade i 2024 afholdte Teknik-, miljø- og havneudvalget et borgermøde på Ærø Rådhus den 5. februar 2024, hvor der var lagt op til dialog i grupper. Særligt to temaer var centrale for borgermødet: udvidelsen af perioden til at gælde juni, juli og august samt brug af pullerter til events i løbet af året. På borgermødet kom forskellige bekymringer og løsningsforslag til udtryk, og det er blandt andet indsigter fra borgermødet, der har ført til ændringer for beboerkørsel i år.

Læs referatet fra seneste kommunalbestyrelsesmøde her.