Hjem Politik og indflydelse Politikker, strategier og planer Retningslinjer Retningslinjer for Ærø Kommunes medarbejderes modtagelse af gaver

Retningslinjer for Ærø Kommunes medarbejderes modtagelse af gaver

Kommunens ansatte bør generelt være meget tilbageholdende med at modtage gaver eller andre fordele i forbindelse med deres arbejde. Der kan være tale om egentlige gaver, deltagelse i arrangementer, kurser, rejser med videre, eller andre fordele.

Retningslinjerne omfatter gaver mm. fra borgere, virksomheder, interesseorganisationer eller andre eksterne parter, men omfatter ikke interne gaver på arbejdspladsen.

Retningslinjerne er udarbejdet for at sikre korrekte og lovlige afgørelser og undgå mistanke om, at der i den enkelte sag kan være inddraget uvedkommende hensyn.

I få situationer vil kommunens ansatte dog kunne modtage en gave
.
For eksempel kan kommunens ansatte i særlige tilfælde modtage sædvanlige, beskedne gaver fra private personer eller virksomheder ved arrangementer af personlig karakter såsom runde fødselsdage, jubilæer eller afsked. Det kan ffor eksempel være en bog eller en vingave.

Der kan modtages beskedne taknemmelighedsgaver i de særlige tilfælde, hvor det virker uhøfligt og vil være en skuffelse for giveren, hvis gaven returneres. Dette ses særligt at være tilfældet, hvis der er en personlig relation mellem giveren og modtageren. Det kan for eksempel gælde for plejepersonale eller pædagoger. Et eksempel kan være en æske chokolade til pædagoger ved barnets ophør i institutionen. Hvis det muligt deles gaven med resten af afdelingen eller teamet.

Der kan i forbindelse med højtider for eksempel jul modtages meget beskedne gaver fra borgere ogvirksomheder, som de har en etableret arbejdsrelation til. Det kan for eksempel være en æske chokolade. Hvis det muligt deles gaven med resten af afdelingen eller teamet.

Der kan modtages beskedne værtsgaver fra eksempelvis udenlandske gæster. Det kan for eksempel være en bog om det pågældende land. Hvis det muligt deles gaven på resten af afdelingen eller teamet.

Institutioner kan modtage beskedne gaver i forbindelse med rejsegilder, indvielser eller åbent hus arrangementer. Det kan for eksempel være en bog eller en vingave.

En beskeden gave (for eksempel et par flasker vin) i forbindelse med en kommunal ansat afholder et foredrag eller oplæg for en privat organisation. Såfremt der verserer en konkret sag bør den ansatte ikke deltage og afholde oplæg/foredrag.

Deltagelse ved private arrangementer med et repræsentativt formål og deltagelsen har en reel arbejdsmæssig begrundelse, men der skal være tale om et arrangement af mindre omfang og ikke har et upassende omfang. I tvivlstilfælde kan en mulig løsning være at lade kommunen betale for deltagelsen.

Forplejning i forbindelse med faglige arrangementer er i orden, såfremt forplejningen ikke har et upassende omfang. Den ansatte bør ikke deltage, såfremt underholdning eller forplejning overskygger det faglige formål.

Det anbefales, at den ansatte i tvivlstilfælde drøfter sagen med sin leder.

Hvis der fortsat er tvivl om, hvorvidt gaven må modtages, bør gaven ikke modtages.

Der henvises til KL·  s vejledning i god adfærd i det offentlige, som indeholder gode eksempler på situationer, hvor gaver ikke bør modtages, og situationer hvor gaver kan modtages.

Registrering af modtagelse af gaver

For at skabe gennemsigtighed skal modtagelse af gaver registreres på en oversigt i afdelingen, som indeholder oplysninger om gavens indhold, hvem har givet gaven og hvem har modtaget gaven. Oversigten over modtagelse af gaver for det pågældende år sendes senest 31. januar det efterfølgende år til Løn og Økonomi, som samler oversigter over gaver på en  samlet  sag i ESDH-systemet. Taknemlighedsgaver registreres dog ikke.

Den 26. november 2018

Ole Wej Petersen Allan Krog Filtenborg