Børnesyn - mest til de voksne
Børn og unge gør altid deres bedste
Det betyder:
Børn og unge handler ud fra de rammer, betingelser og forudsætninger, de har. De er ikke selvvalgt udfordrede, i mistrivsel eller i en udsat position. Det er de voksnes/medarbejdernes ansvar at ændre på rammerne omkring et barn eller en ung, der ikke trives eller er i en udsat position. Det kan aldrig blive barnets eller den unges eget ansvar. Vi har fokus på barnet og den unges ressourcer og styrker, som vi understøtter. Det er den voksnes ansvar at hjælpe børn og unge ved at pege på de forhold, hvor børn og unge lykkes, så det forstærkes.
Børn og unge er kompetente i eget liv og skal medinddrages
Det betyder:
Børn og unge har ret til medinddragelse, medindflydelse og medbestemmelse i forhold, der involverer barnet eller den unge. Det gælder i alle barnets eller den unges arenaer - institution, skole, familie, fritid.
Vi er nysgerrige på og inddrager altid barnets perspektiv. Vi arbejder med et tilstræbt indefra-perspektiv i forsøget på at inddrage og forstå børn og unge, og vi differentierer efter alder og modenhed. Vi er bevidste om, at børn, unge og deres familier selv skal være med til at identificere deres vigtigste udfordringer og selv er med til at pege på løsningerne og støttes i at træffe valg, der er til gavn for barnet eller den unge.
Børn og unge udvikles i relationer og fællesskaber
Det betyder:
Børn og unge har brug for at føle, at de hører til og indgår i nogle meningsfulde fællesskaber
De voksne skal facilitere, skabe rammer for og tilbyde børn og unge meningsfulde fællesskaber, der har fokus på mangfoldighed og deltagelsesmuligheder for alle uanset forudsætninger. De voksne er bevidste om, at der er forskel på børnenes og de unges behov for at deltage i få eller mange sociale aktiviteter - at være i store eller små fællesskaber - i familien, fritiden eller daginstitution/skolen.
Børn og unge skal have tid og rum til at være, lege og udfolde sig
Det betyder:
Tiden som barn og ung har en værdi i sig selv, og de voksne skal sikre, at vi ikke stiller krav, skaber et præstationspres og møder børn og unge på en måde, der voksengør barndommen og ungdommen.
Børn og unge skal mødes svarende til deres alder og modenhed.