Hjem Om kommunen Kommunikation og presse Nyheder Tak til skolepatruljen - også i Den Sureste Uge

Tak til skolepatruljen - også i Den Sureste Uge

Hver skoledag året rundt sørger skolepatruljen for, at deres kammerater kommer sikkert og trygt over vejen, når de skal i skole. I januar og februar er morgenerne mørke og kolde, og det kan være særligt surt at have vagten. Derfor fik skolepatruljen på Marstal Skole i dag et ekstra skulderklap.

Det var Kim Bang Jensen, lærer på Marstal Skole og ansvarlig for skolepatruljen, der stod for fejringen. Eleverne, som alle går i 6. klasse, blev overrasket med en kæmpe Toms guldbar, boller og varm kakao. Kim kom desuden med en række rosende ord – og der er god grund til at rose skolepatruljen. Når de i al slags vejr trækker i refleksvesten og tager den selvlysende ”slikkepind” i hånden, udfører de nemlig en vigtig opgave: at gøre vejen til skole tryg for andre børn.

At bidrage til trygheden er netop noget, som eleverne i skolepatruljen vægter højt. Når de beskriver, hvorfor de har meldt sig til tjansen, fremhæver de, at de gerne vil hjælpe andre. Det er desuden sjovt at være sammen om opgaven.

Fejringen af skolepatruljen i Ærø Kommune er en del af kampagnen ”Den Sureste Uge”, som gennemføres af Rådet for Sikker Trafik og LB Forsikring. Med kampagnen inviteres kommuner, politikredse og skoler til at fejre skolepatruljerne i deres lokalområde, så de får den anerkendelse, de fortjener.

Skolepatruljeordningen har en lang tradition for at øge trafiksikkerheden for skolebørn, og i år er det 75 år siden, at ordningen blev oprettet i Danmark.

Ærø Kommune vil gerne opfordre til, at man i anledningen af kampagnen sender et ekstra smil, siger tak eller på anden måde anerkender skolepatruljen, der hver dag gør en forskel.