Hjem Om kommunen Kommunikation og presse Nyheder Sygeplejen vinder praktikpris

Sygeplejen vinder praktikpris

Sygeplejestuderendes landsammenslutning i Region Syddanmark har netop kåret sygeplejen i Ærø Kommune som det bedste praktiksted i regionen. Sygeplejen blev overrasket på et personalemøde, hvor forpersonen for de sygeplejestuderendes landssammenslutning og faglig konsulent fra Dansk Sygeplejeråd mødte op og overrakte prisen.

Begrundelse for prisen

Sygeplejen i Ærø Kommune var blevet indstillet til prisen af tidligere studerende Sofie Stærke, og det var klinisk vejleder Lone Horne, der modtog prisen på sygeplejens vegne. I sin indstilling beskriver Sofie Stærke, at hun inden sit praktikforløb hos sygeplejen i Ærø Kommune havde mistet motivationen for at studere til sygeplejerske, men at hendes praktikvejleder sammen med de øvrige kollegaer fik vækket hendes lyst til at blive sygeplejerske igen. Allerede fra første praktikdag oplevede Sofie Stærke, at hun blev taget imod med åbne arme, og at der blev skabt gode læringsvilkår med tid til refleksion og sparring.

Holdindsats og fællesskab baner vejen for et godt læringsmiljø

Den kommunale sygepleje i Ærø Kommune har taget et valg om, at hver vejleder kun kan have én sygeplejestuderende i praktik af gangen, hvilket ifølge de sygeplejestuderendes landssammenslutning, giver særligt gode læringsmuligheder for den enkelte studerende. Hele sygeplejegruppen opfatter det dog som en holdindsats at give den studerende det bedst mulige udbytte af sin tid på praktikstedet.

"Sygplejen i Ærø Kommune er stolte og meget glade over at have modtaget praktikprisen for det bedste praktiksted i Region Syddanmark 2023. Det at vinde praktikprisen er en stor anerkendelse for det kæmpe engagement som både klinisk vejleder og den samlede sygeplejegruppe lægger i at uddanne kommende sygeplejerske kolleger, både fagligt, personligt og socialt. Praktikprisen bekræfter, at en holdindsats og et stærkt fællesskab har stor betydning for trivsel og arbejdsglæde", udtaler leder af sygeplejen i Ærø Kommune, Charlotte Skov.