Hjem Om kommunen Kommunikation og presse Nyheder Projekt ved Grønnegade udskydes

Projekt ved Grønnegade udskydes

Grønnegade ved Marstal Skole skal lukkes permanent for gennemkørsel – men projektet udskydes til senere på året.

Der skal være bedre trafiksikkerhed for børn og unge i Marstal Skole og SFO. Derfor blev det i 2023 besluttet, at Grønnegade skal spærres permanent for gennemkørsel, og at der i samme forbindelse skal etableres fartdæmpende pudebump på Halvejen.

Projektet har nu været i udbud og skulle med den oprindelige tidsplan stå færdigt i maj 2024. Det eneste indkomne tilbud var dog markant dyrere end forventet, og projektet bliver derfor udskudt. Projektet vil komme i et fornyet udbud senere på året, forventeligt efter sommer.

Grønnegade vil være åben for bilkørsel, frem til anlægsarbejdet starter. Der sættes altså ikke midlertidig spærring op.

Hvorfor bliver Grønnegade lukket for bilkørsel?

Sagen om lukning af Grønnegade har været behandlet i Teknik-, miljø- og havneudvalget af flere omgange. Sagen har desuden været i offentlig høring, og der er i samarbejde med skolen og SFO’en udarbejdet en trafiksikkerhedsplan.

Grønnegade var spærret for gennemkørsel fra Halvejen fra januar 2022 og frem til, at SFO’en stod færdig i foråret 2023. Park og Vej modtog i perioden med afspærringen ikke klager fra beboere eller brugere af skolen.

I forbindelse med opførelsen af den nye SFO modtog Park og Vej et ønske fra skolen om, at lukningen for gennemkørsel i Grønnegade blev permanent. Mange forældre, der skal hente og bringe børn, kører ind fra Møllevejen ad den lille stikvej til Grønnegade. Det skaber meget trafik i den smalle gade, hvor mange børn færdes på cykel og gåben. Trods mange opfordringer fra skolen til forældre, har det været svært at få ændret kørselsadfærden.