Hjem Om kommunen Kommunikation og presse Nyheder Prisuddeling 2023

Prisuddeling 2023

Traditionen tro inviterede Ærø Kommune i mandags til prisuddeling på Ærø Rådhus. Her blev personer og grupper, der har gjort en særlig indsats i løbet af året, hyldet for deres engagement.

Der blev uddelt fire priser: Handicapprisen, Frivilligprisen, Idrætsprisen og Kulturprisen. Ca. 75 personer var mødt op for at fejre de nominerede, som i år talte 17 personer og grupper. Blandt de fremmødte var også de forventningsfulde ærøboer, der havde indstillet kandidater til priserne.

Borgmester Peter Hansted bød velkommen og roste det aktive og frivillige foreningsliv på Ærø. Herefter præsenterede Christa Christensen på vegne af Handicaprådet de fem nominerede til Handicapprisen. Vinderen blev Emil Eide Hansen, som hun beskrev som en forkæmper og et forbillede for både unge og ældre med et handicap.

Herefter præsenterede formanden for Kultur- og Socialudvalget, Mads Boeberg Hansen, feltet til Frivilligprisen. De fem nominerede var indstillet for alt fra fremstilling af dåbsklude, madlavningsgruppe og arrangering af loppemarkeder til arbejde med sikring af Eriks Hale. Vinderen blev Claus Nielsen for sin store indsats i Røde Kors gennem snart 20 år. Det blev bl.a. fremhævet, at Claus altid træder til, hvor der mangler en hjælpende hånd.

Efter en kaffepause blev de syv nominerede til Idrætsprisen præsenteret af Jette Jonge fra Folkeoplysningsudvalget. Jakob Lee Jepsen, som var blevet nomineret af ikke mindre end tre forskellige personer, løb med sejren. Jakob modtog Idrætsprisen for sit store engagement i Marstal Idrætsforening som fodboldtræner, holdleder, koordinator for kørsel til træning og kampe og formand for klubbens seniorafdeling. Der blev lagt vægt på, at Jakob er et socialt samlingspunkt for alle i klubben – især blandt ungdommen.

Til slut præsenterede Mads Boeberg Hansen de to nominerede til Kulturprisen: Biblioteket i Marstal og Søbygaards Venner. Søbygaards Venner vandt for at have arrangeret en perlerække af klassiske koncerter, hvilket har krævet et stort arbejde og givet andre mulighed for at nyde klassisk musik i smukke omgivelser.

Vinderne modtog blomster, en vase med indgravering og 2.000 kroner i præmie.

Stort tillykke til vinderne og tak til alle, der har bidraget til og deltaget i prisuddelingen 2023.