Hjem Om kommunen Kommunikation og presse Nyheder Ny campus til fremtidens læring

Ny campus til fremtidens læring

Projekt ”Campus Ærø – fremtidens læring i fællesskab” skal udvikle fremtidens uddannelsesmiljø uden for storbyerne og særligt på Danmarks ikke brofaste øer.

Vi er stolte af at kunne meddele, at projektet kommer godt fra start med en bevilling på 2.850.000 kr. fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal (A.P. Møller Fonden).

Derudover har projektet fået bevilget lige over 2 millioner kr. fra Region Syddanmarks Uddannelsespulje, 500.000 kr. fra Landdistriktspuljen og 280.800 kr. fra LAG-midler. Projektet kan derfor sættes i gang efter årsskiftet.

”Campus Ærø vil skabe bedre og bredere uddannelsesmuligheder, uanset om det er for håndværkere, SOSU’er eller skibsførere. Det vil gavne de unges trivsel at mødes i fællesskaber på tværs af uddannelser, og det vil give ekstra vitaminer til helårssamfundet. Det glæder mig, at andre også kan se mulighederne i projektet,” udtaler Peter Hansted, Borgmester, Ærø Kommune.

Læring for fremtiden

Campus Ærø er et projekt under paraplyen ”Ærø - Den digitale ø”, der dækker over en række lokalt forankrede indsatser, som bl.a. støtter den digitale omstilling inden for uddannelse på voksen-, unge- og børneområdet.

Campus Ærø vil tilbyde faciliteter og fællesskaber for studerende, elever og lærlinge på Ærø, uanset om deres uddannelse foregår på øen, uden for øen eller digitalt. I projektet vil både eksisterende og nye digitale og teknologiske muligheder tages i brug. Samtidig vil der lægges vægt på sociale fællesskaber, fordi gode menneskelige relationer både fremmer læringen og trivslen for de unge.

Vi vil kombinere det bedste fra den digitale og sociale verden og skabe nye uddannelsesfællesskaber, som er målrettet behovene i landdistrikterne. Vi tager udgangspunkt i Ærø, som kan danne forbillede for andre lokalsamfund,” fortæller Inga Blom Thomas, Styregruppeformand for Campus Ærø

Med støtte fra A.P. Møller Fonden samt de regionale og nationale midler er det nu muligt at realisere ambitionerne for Campus Ærø.

SKIBET – de fysiske rammer for Campus Ærø

De generøse bevillinger vil bl.a. gå til at udvikle og indrette SKIBET, som er en tilbygning til Marstal Navigationsskole. SKIBET skal være en fysisk forankring af fremtidens læring. Bygningen skal understøtte det fleksible og fællesskabsorienterede uddannelsesmiljø. Det betyder blandt andet, at der skal være de rette faciliteter til hybrid- og onlineundervisning, gruppearbejde, studiepladser, digitale foredrag og fællesarrangementer. SKIBET skal desuden indrettes, så det kan fungere som samlingssted for studerende, elever og lærlinge på Ærø.

Tak for opbakningen

Ærø Kommune vil gerne takke A.P. Møller Fonden, Region Syddanmarks Uddannelsespulje, Landdistriktspuljen og LAG for de betydelige bidrag og opbakningen til projektet. Vi ser frem til at arbejde dedikeret med at skabe nye uddannelsesmiljøer på Ærø og få projektet til at vokse yderligere.

Fakta om Campus Ærø

• Campus Ærø udvikles i samarbejde mellem de unge, uddannelsesinstitutionerne, erhvervslivet, foreninger og kommunen.
  • Campus Ærø dokumenteres, så modellen kan danne grundlag for tilsvarende læringsmiljøer i Danmarks landdistrikter.
  • Campus Ærøs primære målgruppe er unge og voksne mellem 16-35 år:
    • Studerende/elever, der ikke bor på Ærø, men er tilknyttet et uddannelsesmiljø på Ærø
    • Studerende/elever, der bor på Ærø og er tilknyttet et lokalt uddannelsesmiljø
    • Studerende/elever, der bor på Ærø, men ikke er tilknyttet et lokalt uddannelsesmiljø
  • Campus Ærø placeres i bygningen SKIBET, der ligger ved Marstal Navigationsskole og dermed i forbindelse med HF og VUC Fyn, Ærø.

Anneline Köhler Juul
Projektleder, Den digitale ø
+ 45 2138 3824
aju@aeroekommune.dk

Læs pressemeddelelsen som pdf.