Energivenlige gadelamper

I 2022 igangsatte Ærø Kommune et projekt med at renovere kommunens gadebelysning og installere energibesparende lamper. Men hvad er status to år efter projektstart, og hvad ligger til grund for udskiftningen og renoveringen af gadebelysningen?

Hvad er status på projektet?

Gadebelysningsprojektet har nu kørt i to år, og snart er alle gadelamper på øen renoveret eller udskiftet til en mere klimavenlig løsning. Firmaet Bravida, som udfører opgaven, har installeret de energibesparende gadelamper i de fleste områder. Sidste etape, hvor de sidste lamper i bl.a. Søby, Ærøskøbing og Marstal skal udskiftes, forventes at være gennemført ved udgangen af 2024.

Et strategisk samarbejde

Ærø Kommunes gadebelysningsprojekt tager afsæt i et særligt strategisk samarbejde med den danske lampeproducent Louis Poulsen. Kommunen har valgt tre typer gadelamper fra Louis Poulsen, som installeres på Ærø. En af lamperne er modellen XPERI, som driftsleder Kurt Nørmark, Park & Vej, fortæller om i denne video af Louis Poulsen.

Samarbejdet mellem Ærø Kommune og Louis Poulsen bygger bl.a. på fælles visioner om bæredygtighed, energibesparelser og bevaring af dansk kulturhistorie. Sidstnævnte kommer til udtryk i en fælles fortælling om, at man godt kan passe på kulturhistorien, samtidig med at man energirenoverer og tænker bæredygtighed.

Visionen om at bevare Ærøs kulturhistorie står særligt centralt i den del af projektet, der handler om renovering af de gamle gadelamper i Ærøskøbing bymidte. De velkendte gaslamper skal beholde sit udtryk, men ombygges til LED-belysning. Renoveringen skal bl.a. bidrage til at opfylde Kommunalbestyrelsens mål om CO2-reduktion og energioptimering, som også fremgår af Ærøs Klimaplan fra 2022.

Projektet skal desuden sikre, at Ærø Kommune fremadrettet kan benytte lokale virksomheder til drift og vedligehold af anlægget.

Du kan høre mere om projektet i denne video, som Louis Poulsen har udgivet. Her fortæller Birger Kristensen, formand for Ærøskøbing Byhistoriske Forening samt Bygningsforbedringsudvalget, fortæller om renoveringen af gaslamperne i Ærøskøbing og om samarbejdet med Louis Poulsen.

På besøg hos Louis Poulsen

Ærø Kommune og Louis Poulsen har fra projektstart haft et godt samarbejde om at skabe bæredygtige og langsigtede løsninger. Som led i samarbejdet var Teknik-, miljø- og havneudvalget samt repræsentanter fra Teknisk afdeling i foråret på besøg på Louis Poulsens hovedkontor. Her fik de bl.a. vist eksempler på, hvordan man bruger gadebelysning andre steder.

Efterfølgende var udvalget og medarbejderne på besøg i Albertslund Kommune, som ligesom Ærø Kommune er i gang med et gadebelysningsprojekt med fokus på bæredygtighed og energioptimering.

Udvalget og medarbejderne vendte hjem med ny inspiration og interessante indsigter i, hvordan man kan forene bæredygtighed og gadebelysning.

Fordele ved de nye gadelamper

Ærø Kommune oplever allerede flere gevinster ved den klimavenlige løsning. Der er færre fejlmeldinger fra borgere på de nye gadelamper, sammenlignet med de gamle. De nye lamper er både mere driftssikre og billigere at reparere og vedligeholde. Kommunen forventer desuden at kunne måle betydelige besparelser i strømforbruget, når projektet er i mål.