Hjem Om kommunen Kommunikation og presse Nyheder Det grønne torv

Det grønne torv

Projekt ’Det grønne torv’ i Marstal går snart i gang. Det betyder, at torvet og Markgade vil være lukket for bilkørsel fra mandag den 8. april (uge 15) – forventeligt til og med uge 18.

I Marstal kan man se frem til, at der i løbet af foråret bliver skabt et grønt åndehul centralt i byen. Nu bliver projekt ’Det grønne torv’ nemlig gennemført, efter det i efteråret blev udskudt pga. andre opgaver i kølvandet på stormfloden i oktober 2023.

Hensigten med projektet er, at torvet i Marstal skal omdannes til et samlingspunkt med mindre trafik. Derfor kan du fremover ikke parkere på torvet. Hvis du skal parkere, er det muligt bag Lærkegade, med indkørsel fra Vestergade og Kirkestræde.

Samtidig bliver trafikken på Markgade ensrettet fra Vestergade og mod Kirkestræde.

Handicapparkeringen bliver på torvet, men vil midlertidigt blive rykket ned ved Kirkestræde, mens anlægsarbejdet står på.

Det vil fortsat være muligt at besøge svømmehallen.

Torvet som samlingspunkt

’Det grønne torv’ er et projekt om at forskønne torvet i Marstal, så det bliver en smuk og funktionel forlængelse af gågaden. I spidsen for projektet står en projektgruppe under Lokalrådet Marstal, der fik tildelt 500.000 kr. fra Ærø Kommune i en konkurrence i forbindelse med Helhedsplanen for Marstal – Mit Marstal.

Ambitionen med projektet er at skabe et sted, der binder land, by og havn sammen. Torvet skal være et samlingssted for børn og voksne, fastboende og turister. Et sted, man kan slå sig ned og mødes med andre til torvedag, høstmarkeder, juletræssalg og fejring af lokale traditioner som roeoptog, fastelavn og jazzfestival.

Projektet sker under samarbejde med Ærø Kommune, Lokalrådet Marstal, Handelsforeningen, Handicaprådet, Haveselskabet og Snorren - Bevaringsforeningen for Marstal og politiet.