Patientsikkerhed i Ærø Kommune
Vi arbejder hver dag for at sikre, at pleje og omsorg er tryg og sikker for alle. Her kan du læse, hvordan vi arbejder med patientsikkerhed – og hvordan du kan fortælle os, hvis noget går galt. Det kaldes en utilsigtet hændelse (UTH).
Spørgsmål og svar
Patientsikkerhed handler om at undgå fejl og sikre, at pleje og behandling sker på en tryg og forsvarlig måde. I Ærø Kommune arbejder vi aktivt med at lære af de situationer, hvor noget ikke går som planlagt. Det gør vi for hele tiden at blive bedre.
Ældre og Sundhedsområdet deltog fra 2020 til 2022 i forbedringsprojektet ”I sikre Hænder” der har haft til formål at øge borgerens sikkerhed og forbedre kvaliteten af plejen på plejehjem og i hjemmeplejen ved at reducere antallet af medicinfejl, tryksår, fald, uplanlagt vægttab, infektioner og forebyggelige indlæggelser. Erfaringerne viste at forbedringsmetoden, som blev brugt i projektet, er med til at sikre borgerne en sikker pleje og behandling. Efter projektet har Ældre og Sundhedsområdet fortsat med at arbejde med forbedringsmetoden for fortsat at øge borgernes sikkerhed og forbedre kvaliteten i plejen.
Hvis du som borger eller pårørende har oplevet en fejl, en mangel eller en situation, hvor noget ikke gik som det skulle – så vil vi meget gerne høre fra dig, så vi kan lære af det.
Det kan fx være:
- Forkert medicin
- Manglende pleje
- Misforståelser i kommunikationen
Når du fortæller os om det, hjælper du os med at lære og forbedre plejen for alle.
Du indrapporterer din hændelse her: Rapportér en utilsigtet hændelse (UTH)