Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Helhedspleje

Helhedspleje er for dig, der er nået folkepensionsalderen og som har nedsat funktionsevne, som på grund af aldring har behov for pleje og omsorg.

Helhedspleje kan omfatte personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp i hjemmet samt genoptræning uden forudgående indlæggelse.

Forløbene visiteres og leveres ud fra en helhedstænkning og skal muliggøre en løbende tilpasning af den leverede hjælp og støtte samt justering i mere eller mindre tid i takt med udviklingen i dine ressourcer og behov.

Helhedspleje skal af kommunen udføres med et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte, der understøtter dine muligheder for at forblive selvhjulpen og uafhængig af hjælp så længe som muligt.

Fastsat standard for serviceniveau i Ærø Kommune

Indsatserne i forløbene, som du bliver visiteret til, svarer til de nuværende indsatser, som fremgår af servicelovens § 83, stk 1, nr. 1-2 og § 86, stk 1. Her er Ærø Kommunes politisk fastsatte serviceniveau beskrevet i kvalitetsstandarderne gældende for borgere under Serviceloven.

Du finder Ærø Kommunes kvalitetsstandarder her

Afklaringsforløb

Ærø Kommune tilbyder et afklaringsforløb og fire pleje- og omsorgsforløb.

Ansøgning

Når du ansøger kommunen om hjælp, eller når du oplever et væsentligt fald i funktionsniveau, tildeles du et afklarings- eller rehabiliteringsforløb.

Varigheden af afklaringsforløbet kan være fra 0 - 3 måneder med mulighed for yderligere forlængelse såfremt, der er behov for dette.

Sagens gang:

  1. Ansøgning om hjælp modtages
  2. Sagens oplysninger indhentes
  3. Bevilling af et afklaringsforløb

Ansøgning

Når du ansøger kommunen om hjælp, eller når du oplever et væsentligt fald i funktionsniveau, tildeles du et afklarings- eller rehabiliteringsforløb.

Varigheden af afklaringsforløbet kan være fra 0 - 3 måneder med mulighed for yderligere forlængelse såfremt, der er behov for dette.

Sagens gang:

  1. Ansøgning om hjælp modtages
  2. Sagens oplysninger indhentes
  3. Bevilling af et afklaringsforløb

Afklaringsforløb

Det afklarende forløb er målrettet dig som for første gang søger hjælp og som ikke er kendt af det faste hold i hjemmeplejen. Afklaringsforløb er også til dig som allerede er kendt af hjemmeplejen og som fx efter sygehusophold/rehabiliteringsophold har væsentligt ændret funktionsniveau.

Du vil i afklaringsforløbet blive tildelt den hjælp, som du har brug for her og nu. Samtidig vil du aktivt skulle deltage i et rehabiliterende forløb, hvor dit funktionsniveau søges forbedret gennem træning og lignende rehabiliterende tiltag. I afklaringsforløbet vil der blive taget udgangspunkt i, hvad der giver mening for dig, såsom hvilke opgaver du gerne vil kunne klare selv. Den fysiske og almindelige daglige træning vil herefter blive tilrettelagt ud fra dine mål og ønsker.

Både du og sundhedspersonalet vil med forløbet få tid til at undersøge og afprøve muligheder, som kan kompensere for dit funktionstab. Det kan for eksempel opnås ved hjælpemidler, digitale eller anden velfærdsteknologi eller med tilbud i civilsamfundet.

Afhængig af dit behov og funktionsniveau vil både sygeplejersker, social- og sundhedspersonale, demenskoordinator, diætist og netværks- og frivilligkoordinator blive tilknyttet afklaringsforløbet og samarbejde tværfagligt i vurderingen af dit funktionsniveau.

Sagens gang:

Her vurderes behovet for hjælp baseret på kommunens serviceniveau.

  • Praktisk hjælp kan være hjælp til rengøring, at støvsuge, vaske gulv, vakse tøj, opvask eller handle ind.
  • Personlig hjælp og pleje kan fx være hjælp til toiletbesøg, bad og tage tøj af og på.
  • Genopretning kan også være en del af afklaringsforløbet.

Det er Det udekørende område, som har ansvaret for opgaven.

Du finder kommunens kvalitetsstandarder her

Afklaringsforløb

Det afklarende forløb er målrettet dig som for første gang søger hjælp og som ikke er kendt af det faste hold i hjemmeplejen. Afklaringsforløb er også til dig som allerede er kendt af hjemmeplejen og som fx efter sygehusophold/rehabiliteringsophold har væsentligt ændret funktionsniveau.

Du vil i afklaringsforløbet blive tildelt den hjælp, som du har brug for her og nu. Samtidig vil du aktivt skulle deltage i et rehabiliterende forløb, hvor dit funktionsniveau søges forbedret gennem træning og lignende rehabiliterende tiltag. I afklaringsforløbet vil der blive taget udgangspunkt i, hvad der giver mening for dig, såsom hvilke opgaver du gerne vil kunne klare selv. Den fysiske og almindelige daglige træning vil herefter blive tilrettelagt ud fra dine mål og ønsker.

Både du og sundhedspersonalet vil med forløbet få tid til at undersøge og afprøve muligheder, som kan kompensere for dit funktionstab. Det kan for eksempel opnås ved hjælpemidler, digitale eller anden velfærdsteknologi eller med tilbud i civilsamfundet.

Afhængig af dit behov og funktionsniveau vil både sygeplejersker, social- og sundhedspersonale, demenskoordinator, diætist og netværks- og frivilligkoordinator blive tilknyttet afklaringsforløbet og samarbejde tværfagligt i vurderingen af dit funktionsniveau.

Sagens gang:

Her vurderes behovet for hjælp baseret på kommunens serviceniveau.

  • Praktisk hjælp kan være hjælp til rengøring, at støvsuge, vaske gulv, vakse tøj, opvask eller handle ind.
  • Personlig hjælp og pleje kan fx være hjælp til toiletbesøg, bad og tage tøj af og på.
  • Genopretning kan også være en del af afklaringsforløbet.

Det er Det udekørende område, som har ansvaret for opgaven.

Du finder kommunens kvalitetsstandarder her

Afgørelse

Efter endt afklaringsforløb modtager du det afgørelsesbrev om hvilket forløb du er tildelt på baggrund af det funktionsniveau og det behov, som du har på afgørelsestidspunktet. Afgørelsesbrevet vil ikke indeholde information om hvilke indsatser du er tildelt, da dette foregår i dialog mellem dig og medarbejderen, som vil komme i dit hjem.

Sagens gang:

  • Afgørelse om forløb sendes til borgeren.

Du har mulighed for at klage over det forløb, som du er blevet tildelt.

Afgørelse

Efter endt afklaringsforløb modtager du det afgørelsesbrev om hvilket forløb du er tildelt på baggrund af det funktionsniveau og det behov, som du har på afgørelsestidspunktet. Afgørelsesbrevet vil ikke indeholde information om hvilke indsatser du er tildelt, da dette foregår i dialog mellem dig og medarbejderen, som vil komme i dit hjem.

Sagens gang:

  • Afgørelse om forløb sendes til borgeren.

Du har mulighed for at klage over det forløb, som du er blevet tildelt.

Forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende forløb

Du bliver bevilget til ét af fire forløb.

Forløb 1 omfatter praktisk hjælp eller hjælp leveret gennem digitale eller velfærdsteknologiske løsninger.

Forløb 2-4 kan omfatte både praktisk hjælp og personlig pleje samt genoptræning uden forudgående sygehusbehandling. Dele af hjælpen vil også kunne leveres gennem digitale eller velfærdsteknologiske løsninger.

Visitation til forløb 2-4 afhænger af niveauet på din funktionsevne.

Oversigt over de fire forløb

ForløbForløb 1Forløb 2Forløb 3Forløb 4
Borgerens funktionsniveauBorgeren er den aktive part.
Behov for let personassistance fysisk/guidning.
Borgeren er den aktive part, men under forudsætning at moderat personassitance.Borgeen deltager i aktiviteter under forudsætning af omfattende personassistance og/eller guidning.Borgeren kan ikke udføre aktiviteten, og der er behov for fuldstændig personassistance.
Forløbets indholdPraktisk hjælpPraktisk hjælp
Personlig pleje
Genoptræning
Praktisk hjælp
Personlig pleje
Genoptræning
Praktisk hjælp
Personlig pleje
Genoptræning
Borgernær visitationVed ændringer i funktionsniveau visiteres borgeren til et andet forløb, afsluttes efter aftale eller får afslag på at få et forløb.Ved ændringer i funktionsniveau visiteres borgeren til et andet forløb, afsluttes efter aftale eller får afslag på at få et forløb.Ved ændringer i funktionsniveau visiteres borgeren til et andet forløb, afsluttes efter aftale eller får afslag på at få et forløb.Ikke relevant, da borgeren ikke forventes at få et bedre funktionsniveau.

Forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende forløb

Du bliver bevilget til ét af fire forløb.

Forløb 1 omfatter praktisk hjælp eller hjælp leveret gennem digitale eller velfærdsteknologiske løsninger.

Forløb 2-4 kan omfatte både praktisk hjælp og personlig pleje samt genoptræning uden forudgående sygehusbehandling. Dele af hjælpen vil også kunne leveres gennem digitale eller velfærdsteknologiske løsninger.

Visitation til forløb 2-4 afhænger af niveauet på din funktionsevne.

Oversigt over de fire forløb

ForløbForløb 1Forløb 2Forløb 3Forløb 4
Borgerens funktionsniveauBorgeren er den aktive part.
Behov for let personassistance fysisk/guidning.
Borgeren er den aktive part, men under forudsætning at moderat personassitance.Borgeen deltager i aktiviteter under forudsætning af omfattende personassistance og/eller guidning.Borgeren kan ikke udføre aktiviteten, og der er behov for fuldstændig personassistance.
Forløbets indholdPraktisk hjælpPraktisk hjælp
Personlig pleje
Genoptræning
Praktisk hjælp
Personlig pleje
Genoptræning
Praktisk hjælp
Personlig pleje
Genoptræning
Borgernær visitationVed ændringer i funktionsniveau visiteres borgeren til et andet forløb, afsluttes efter aftale eller får afslag på at få et forløb.Ved ændringer i funktionsniveau visiteres borgeren til et andet forløb, afsluttes efter aftale eller får afslag på at få et forløb.Ved ændringer i funktionsniveau visiteres borgeren til et andet forløb, afsluttes efter aftale eller får afslag på at få et forløb.Ikke relevant, da borgeren ikke forventes at få et bedre funktionsniveau.

Tilrettelæggelse og udførelse af helhedspleje

Omsorg og pleje tilrettelægges og udføres i dialog med dig og evt. dine pårørende, og det vil ske ud fra en faglig vurdering af dine aktuelle behov og ressourcer.

Dernæst fungerer tilrettelæggelse og udførelse af helhedspleje som en løbende opfølgning, hvor din situation og behov regelmæssigt evalueres og planen justeres i overensstemmelse hermed.

Dette sikrer, at du altid får den rette hjælp, som svarer til dit behov. Både du og dine pårørende inddrages i hele processen for at sikre, at plejen er i overensstemmelse med dine forventninger. Dette sker gennem løbende dialog. Den løbende justering af hjælpen inden for det tildelte forløb vil være at betragte som faktisk forvaltningsvirksomhed, og du vil derfor ikke modtage en ny afgørelse.

Nyt afklaringsforløb

Er der væsentlige ændringer i dit behov, som vurderes ikke at kunne rummes inden for det tildelte pleje- og omsorgsforløb, vil der skulle træffes en ny afgørelse, hvor din samlede situation vurderes på ny med henblik på tildeling af et andet forløb. Du vil her gennemgå et nyt afklaringsforløb.

Tilrettelæggelse og udførelse af helhedspleje

Omsorg og pleje tilrettelægges og udføres i dialog med dig og evt. dine pårørende, og det vil ske ud fra en faglig vurdering af dine aktuelle behov og ressourcer.

Dernæst fungerer tilrettelæggelse og udførelse af helhedspleje som en løbende opfølgning, hvor din situation og behov regelmæssigt evalueres og planen justeres i overensstemmelse hermed.

Dette sikrer, at du altid får den rette hjælp, som svarer til dit behov. Både du og dine pårørende inddrages i hele processen for at sikre, at plejen er i overensstemmelse med dine forventninger. Dette sker gennem løbende dialog. Den løbende justering af hjælpen inden for det tildelte forløb vil være at betragte som faktisk forvaltningsvirksomhed, og du vil derfor ikke modtage en ny afgørelse.

Nyt afklaringsforløb

Er der væsentlige ændringer i dit behov, som vurderes ikke at kunne rummes inden for det tildelte pleje- og omsorgsforløb, vil der skulle træffes en ny afgørelse, hvor din samlede situation vurderes på ny med henblik på tildeling af et andet forløb. Du vil her gennemgå et nyt afklaringsforløb.

Ansøg om helhedspleje

Du skal rette henvendelse til:

Visitationen
Ældre- og sundhedsområdet
Sygehusvejen 22
5970 Ærøskøbing

Telefon: 63525508

Telefontid: mandag til fredag: klokken 8:00 til 9:30

Mail: visitator@aeroekommune.dk

Ærø Kommune

Ærø Rådhus
Statene 2, 5970 Ærøskøbing

CVR-nr.: 28856075
EAN-numre

Telefon: +45 63525000
post@aeroekommune.dk
Send sikker post

Åbningstider - Borgerservice

Mandag - Tirsdag 09:00 - 12:00
Onsdag Lukket
Torsdag 09:00 - 12:00
14:30 - 16:45
Fredag 09:00 - 12:00

Vielse/Marriage/Trauung

Mandag - Torsdag09:00 - 15:00
Fredag09:00 - 13:00

Åbningstider - Borgerservice Light, Marstal Bibliotek

Mandag  13:00 - 18:00
Tirsdag 10:00 - 14:00
Onsdag - Torsdag 13:00 - 16:00
Fredag 10:00 - 14:00