Kommunens advokatfirma vurderer, at ejendomme inden for visse dele af Lokalplan 9-9B kun kan anvendes til erhverv. På den baggrund trækkes påbud om anvendelse til helårsbeboelse tilbage.
I 2021 udstedte Ærø Kommune påbud til 4 ejendomme inden for lokalplan 9-9B, da det blev vurderet, at ejendommene blev anvendt til fritidsbeboelse i strid med formålsbestemmelsen i Lokalplan 9-9B.
Da det ene påbud blev påklaget til Planklagenævnet, valgte Ærø Kommune at sende sagen forbi advokatvirksomheden, Codex Advokaterne, til grundig vurdering.
Advokatfirmaet vurderer, at anvendelsesbestemmelserne i den del af Ærøskøbing, hvor ejendommene ligger, medfører at ejendommene kun kan anvendes til erhverv i form af butikker, restauranter og mindre ikke-generende fremstillingsvirksomhed.
Da påbuddet angiver, at ejendommene skal anvendes til helårsbeboelse, trækkes påbuddene tilbage.
Man kan stadig bo i Ærøskøbing
De huse der ved vedtagelsen af Lokalplan 9-9B blev brugt til boliger, kan fortsat anvendes som boliger og sælges som boliger. Det er først, når en ejer ønsker at ændre anvendelsen af en ejendom, at anvendelsen skal være i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser. I de områder som sagen vedrører fremgår det af Lokalplan 9-9Bs anvendelsesbestemmelser at:
”Området må kun anvendes til centerformål i form af butikker, restauranter, mindre ikke-generende fremstillingsvirksomhed, der kan integreres i områder med boliger, kontorer, klinikker / saloner o.l. og offentlige formål som naturligt hører til i et centerområdet” (Lokalplan 9-9b § 3, stk. 1)
Det fremgår af Codex Advokaternes vurdering:
”På baggrund af en ordlydsfortolkning af bestemmelsen må det konstateres, at lokalplanen alene muliggør en anvendelse til centerformål i form af butikker, restauranter, mindre ikke-generende fremstillingsvirksomhed. Boliger nævnes i bestemmelsen alene som værende normerende i forhold til, hvilke typer erhverv, der kan etableres indenfor delområdet. Selvom begrebet ”centerformål” antageligt normalt også kan rumme boliger, følger det desuden af formuleringen ”i form af”, at den efterfølgende opremsning er en nærmere præcisering af anvendelsen, således at andre anvendelser en de nævnte, der normalt kunne betegnes som del af centerformål, er udelukket.
I henhold til Lokalplanens § 3, stk. 1 kan delområde I, II og IV således efter vores vurdering ikke anvendes til boliger.”
Fritidshuse og helårshuse
Ejendomme indenfor delområde I, II og IV kan således kun lovligt anvendes til boliger i kraft af reglerne om, at en lokalplans retsvirkninger alene vedrører fremtidige dispositioner, og at eksisterende lovlig brug dermed kan fortsætte uanset en lokalplans bestemmelser. Et eksisterende fritidshus kan ikke ændre anvendelse til helårsbeboelse, ligesom et hus til helårsbeboelse ikke kan ændre anvendelse til fritidshus.
Ærøskøbing Kommune nedlagde den 15. marts 2004 et § 14-forbud mod anvendelsen af ejendommene inden for lokalplan 9 til fritidsbolig. Fritidsboliger inden for Lokalplan 9-9B er som følger heraf som udgangspunkt kun lovlig eksisterende, hvis anvendelsen er påbegyndt før 15. marts 2004, og anvendelsen til fritidsbolig ikke efterfølgende har været afbrudt i tre på hinanden følgende år.
”Ærø Kommune vil nu sammen med det politiske niveau tage stilling til ændring af ordlyden af anvendelsesbestemmelserne i lokalplanen og til undersøgelse af ejendommenes anvendelse fra 15. marts 2004 og frem til i dag,” siger Kirsten Johansen, Teknik- og Miljødirektør i Ærø Kommune.
Kommunalbestyrelsen besluttede på deres møde den 8. juni 2022, at lokalplanens anvendelsesbestemmelser skal revideres med et lokalplantillæg, så det tydeligt fremgår af anvendelsesbestemmelserne, at eksisterende boliger skal anvendes til helårsbeboelse.
Codex Advokaters notat kan hentes som pdf via dette link
Kontakt:
Allan Krogh Filtenborg, Kommunaldirektør i Ærø Kommune
akf@aeroekommune.dk