I henhold til bekendtgørelse om retssikkerhed og administration på det sociale område § 53 har Ærø Kommunes handicapråd fastsat følgende forretningsorden:
Handicaprådets formål og opgaver.
§ 1. Handicaprådet har følgende opgaver:
- Handicaprådet rådgiver kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap. Handicaprådet kan tage spørgsmål af mere generet karakter op til drøftelse og komme med forslag og initiativer
- Handicaprådet formidler synspunkter mellem borgerne og kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske forhold der vedrører handicappede.
- Kommunalbestyrelsen hører handicaprådet over alle initiativer, som har betydning for mennesker med handicap.
- Handicaprådet kan tage kontakt med andre, herunder andre handicapråd og Det Centrale Handicapråd med henblik på at få belyst særlige temaer.
- Handicaprådet udarbejder en arbejdsplan, som beskriver rådets prioriteringer og indsatsområdet. dels for det kommende års arbejde, dels for hele rådets funktionsperiode.
- Handicaprådet afgiver en gang årligt en beretning om rådets arbejde og forslag til kommunalbestyrelsen.
- Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltsager, herunder personalesager eller konkrete klagesager.
Handicaprådets funktionsperiode
§ 2. Handicaprådet virker i en 4 årig periode, svarende til de kommunale råds valgperiode, dog således at medlemmerne fungerer, indtil nye medlemmer er udpeget.
Handicaprådets sammensætning
§ 3. Rådet består af 6 medlemmer som udpeges således, at handicaporganisationernes medlemmer udgør samme antal, som de medlemmer der repræsenterer kommunalbestyrelse og forvaltning.
Stk. 2. Der udpeges en personlig stedfortræder for hvert medlem af rådet, som deltager i rådets møder, hvis det ordinære medlem ikke kan deltage.
Stk. 3. De Samvirkende lnvalideorganisationer kan kun indstille personer til medlemskab af eller stedfortræder i handicaprådet, som har bopæl i kommunen. Hvis et medlem af handicaprådet fraflytter kommunen inden udløbet af handicaprådets funktionsperiode indtræder stedfortræderen i rådet og der udpeges en ny stedfortræder.
§ 4. Handicaprådet kan efter eget ønske indkalde særligt sagkyndige til at belyse særlige problemstillinger for rådet.
Valg af formand og næstformand
§ 5. Rådet vælger af sin midte en formand og en næstformand. Rådet vælger først en formand, dernæst en næstformand.
Stk. 2. Vælges formanden for rådet blandt myndighedsrepræsentanterne i rådet, da vælges næstformanden blandt Danske Handicaporganisationers repræsentanter og visa verse.
Stk. 3. I tilfælde af stemmelighed mellem to kandidater til hhv. formands- og næstformandsposten, afgøres valgt ved lodtrækning.
Stk. 4. Formanden og næstformanden udgør et formandskab.
§ 6. Kommunalbestyrelsen tager initiativ til indkaldelse af det første møde efter kommunalvalget.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen retter senest 1 måned efter kommunalvalget henvendelse til De Samvirkende lnvalideorganisationers afdeling i kommunen med henblik på udpegning af medlemmer til handicaprådet.
Stk. 3. Rådet kan indkaldes på initiativ af formanden, kommunalbestyrelsen eller to medlemmer af rådet.
§ 7. Kommunalbestyrelsen yder i fornødent omfang sekretariatsmæssig bistand til handicaprådet.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen afholder udgifterne ved handicaprådets virksomhed, herunder dækning af nødvendige udgifter til tegnsprogstolkning og anden handicapkompensation.
Stk. 3. Rådet udarbejder, på grundlag af den kommunalbestyrelsen udmeldte ramme, et budget for rådets arbejde i det kommende år.
Stk. 4. Handicaprådet placeres organisatorisk i Kultur- og socialafdelingen.
§ 8. Rådet afholder møder efter behov, dog mindst 4 gange årligt.
- Rådets møder ledes af formanden. I dennes fravær ledes møderne af næstformanden.
- Rådets møder er ikke offentlige.
- Rådet kan, når forholdene taler herfor, bemyndige formandskabet til at afgive svar på rådets vegne.
- Rådet kan på eget initiativ rette henvendelse til såvel kommunalbestyrelsen som enhver kommunal myndighed med forespørgsler og forslag.
- Rådet kan efter behov nedsætte arbejdsgrupper til belysning af særlige problemstillinger.
- Rådsmøderne planlægges, så der i videst muligt omfang tages hensyn til de forskellige ønsker der kan udspringe af, at nogle rådsmedlemmer er ansatte, mens andre repræsenterer en frivillig organisation.
- Rådets ordinære møder fastlægges så vidt muligt for et år frem.
Stk. 4. Rådet er et dialogforum, hvorfor der som udgangspunkt arbejdes ud fra princippet om konsensus og træffes beslutninger i enighed. Er der behov for at træffe beslutninger ved afstemning sker det, når rådet er beslutningsdygtigt, ved almindelig stemmeflertal gennem afstemning blandt de fremmødte medlemmer.
§ 9. Sekretariatet udarbejder et referat af hvert møde i rådet. Referatet skal være medlemmerne i hænde senest 14 arbejdsdage efter rådsmødet.
Rådets medlemmer har derefter 14 arbejdsdage til at kommentere referatet. Med indarbejdelse af de afgivne kommentarer betragtes referatet herefter som godkendt. Det godkendte referat offentliggøres på kommunens hjemmeside.
§ 10. Kommunalbestyrelsen yder diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse til handicaporganisationernes medlemmer af handicaprådet efter reglerne i § 16a i lov om kommunernes styrelse.
§ 11.Denne forretningsorden kan ændre hvis 2/3 af et beslutningsdygtigt råd kan tilslutte sig ændringsforslaget.
Forretningordenen er vedtaget på handicaprådets møde, den 18 maj 2010