Hvis du har brug for støtte til at klare dig i hverdagen, har kommunen en række muligheder til dig. Der lægges vægt på at yde hjælp til selvhjælp, så du selv kan klare så mange af dagligdagens praktiske gøremål som muligt.
Rehabilitering og træning før hjælp
Når du kontakter kommunen for hjælp, vil det blive vurderet, om du har mulighed for at komme til at kunne klare dig selv igen. Hvis du har det, vil du få tilbudt et trænings eller rehabiliteringsforløb.
Hvad er et rehabiliteringsforløb?
Et rehabiliteringsforløb er et målrettet, og tidsbegrænset træningsforløb, der har til formål at hjælpe dig med at bevare dine funktioner, så du kan klare dig bedst og længst muligt på egen hånd. Som udgangspunkt varer forløbet 8 til12 uger. Hvis der er behov for det, vil vi i samarbejde med dig afkorte eller forlænge perioden. Forløbet foregår typisk i dit nærmiljø og eget hjem.
Hvem kan få et rehabiliteringsforløb?
Målgruppen for et rehabiliteringsforløb er personer, som på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre praktiske opgaver eller varetage egen personlig pleje.
Du har ret til at få tilbudt et rehabiliteringsforløb, hvis kommunen vurderer, at du tilhører målgruppen. Rehabiliteringsforløbet skal kunne forbedre din funktionsevne på en sådan måde, at dit behov for personlig og eller praktisk hjælp kan nedsættes.
Forud for visiteringen til et rehabiliteringsforløb kan der være behov for, at en terapeut vurderer dit funktionsniveau, og om du har mulighed for gennem rehabilitering at forbedre dette.
Hvordan får du et rehabiliteringsforløb?
Du eller dine pårørende kan kontakte visitationen i Ærø Kommune. Dine pårørende, skal have dit samtykke hertil.
Hvad kan et rehabiliteringsforløb indeholde?
Et eksempel på et rehabiliteringsforløb:
Du har fået tiltagende svært ved at gøre rent og tage bad, så du henvender dig til visitator for at få hjælp. Der aftales derfor et visitationsbesøg hos dig.
Under besøget fortæller du, at du har svært ved at støvsuge og vaske gulv og du er blevet utryg ved at tage bad. Da din funktionsnedsættelse er sket over en længere periode, vil der være behov for en ergoterapeutisk vurdering af, hvad der helt konkret volder dig problemer.
Du vil derfor få besøg af en ergoterapeut, der sammen med dig vil lave praktisk afprøvning af de daglige gøremål, som volder dig problemer.
Hvis det herunder vurderes, at du kan blive helt eller delvist selvhjulpen ved træning, vil du blive tilbudt et rehabiliteringsforløb og få tilsendt en bevilling, hvis du takker ja.
Ergoterapeuten vil sammen med dig sætte mål, og lægge en plan for forløbet, samt vejlede dig og eksempelvis hjemmeplejen i, hvordan der skal trænes. Ergoterapeuten vil følge løbende op på træningsplanen og ved rehabiliteringsforløbets afslutning sende sin vurdering til visitator.
Når rehabiliteringsforløbet er afsluttet, vil du måske kunne klare opgaven selv, eller have behov for helt eller delvis hjælp. Visitator vil på baggrund af ergoterapeutens vurdering sende dig en ny afgørelse på, om du kan bevilges hjælp eller om hjælpen afsluttes.
Hvis hjælpen afsluttes og du er uenig, vil du altid have mulighed for at klage.
Der vedlægges klagevejledning i afgørelsesbrevet.
Rehabiliteringsforløbet kan omfatte:
- Instruktion i hensigtsmæssige arbejdsstillinger.
- Træning i daglige aktiviteter, som volder dig besvær og forslag til nye rutiner, som kan lette udførelsen af dem.
- Instruktion til og oplæring i, hvordan du bruger hjælpemidler og velfærdsteknologi.
- Fysiske øvelser efter træningsprogram.
- Struktur i dagligdagens aktiviteter, for eksempel planlægge aftaler, skabe overblik over opgaver.
Hvad forventes af dig
Ærø Kommune opfatter et rehabiliteringsforløb som en samarbejdsproces. Det er vores hensigt at skabe et velfungerende samarbejde med dig og, hvis du ønsker det, også med dine pårørende.
Vi forventer af dig:
- Du er aktiv i rehabiliteringsforløbet.
- Du samarbejder med personalet om at få trænet.
- Du tager ansvar for at holde dig i gang i hverdagen blandt andet ved selv at udføre den træning eller de opgaver, som du har aftalt med terapeuten.
- Du stiller de nødvendige redskaber og materialer til rådighed for personalet, såsom eksempelvis støvsuger og moppesystem.
- Du melder afbud, hvis du bliver forhindret i at deltage i de planlagte aktiviteter.
- Du er hjemme og klar til træning, det vil sige du er ikke optaget af gæster eller andre aktiviteter.
Hvad koster det?
Rehabilitering efter § 83 er gratis.
Gennem et rehabiliteringsforløb kan du fastholde et så aktivt hverdagsliv som muligt, forblive uafhængig af hjælp fra andre og få en meningsfuld hverdag.
Dette vil på sigt også gavne din sundhed samtidig med, at kommunens ressourcer prioriteres dér, hvor de gør mest gavn.
Tryg hverdag
Er du i en situation, hvor du ikke kan klare dig selv, får du naturligvis bevilget hjælp, så du fortsat har en tryg hverdag.
Under nedenstående faner finder du de indsatser som varetages af Ærø Kommunes hjemmepleje.
Du har mulighed for at ansøge om praktisk hjælp. Den praktiske hjælp skal blandt andet medvirke til, at du bedre kan klare dig selv, få en lettere hverdag, samt forbedre din livskvalitet.
Der lægges vægt på, at du inddrages i udførelsen af opgaverne, som en aktiv samarbejdspartner.
Hvem kan blive bevilget praktisk hjælp?
Du kan få bevilget praktisk hjælp, hvis du har nedsat funktionsevne og derfor ikke kan udføre de praktiske opgaver.
Du kan ikke modtage hjælpen, hvis din nedsatte funktionsevne kan afhjælpes ved:
- En rehabiliterende indsats.
- Rengøringen deles over flere af ugens dage.
- Træning eller instruktion kan gøre, at du kan udføre opgaverne.
- Du får andre rengøringsredskaber.
- Din bolig indrettes mere hensigtsmæssigt, så du selv kan komme til at udføre opgaverne.
I vurderingen af om du kan få bevilget praktisk hjælp, vil der blive taget udgangspunkt i din families samlede situation. For eksempel om der er større børn eller om din samlever kan udføre de praktiske opgaver.
Hvad kan praktisk hjælp være?
Praktisk hjælp kan være hjælp til:
- Rengøring
- Tøjvask
- Varebestilling
- Anretning og lettere tilberedning af mad
- Andre praktiske opgaver
Rengøring
Du kan få rengøring hver 2. uge svarende til en ældre bolig på 65 m2. I din bolig kan der rengøres:
- En stue
- Et soveværelse
- Et badeværelse
- Et køkken
- En entré
- Et bryggers, hvis de indeholder vaskemaskine og tørretumbler
I disse rum kan indsatsen omfatte oprydning, støvsugning, gulvvask, rengøring af vandrette flader, rengøring af køleskab, rengøring af badeværelse, rengøring af hjælpemidler, skift af sengetøj og sengeredning.
Tøjvask
Du kan som udgangspunkt få bevilget tøjvask hver eller hver anden uge. Hvor tit du skal have tøjvask aftales med hjemmeplejen og indbefatter:
- Tøjvask i egen maskine
- Tørring af tøjet i enten tørretumbler eller på en tørresnor
- Nedtagning og eller sammenlægning af tøj
Varebestilling og andre praktiske opgaver
Du kan få bevilget varebestilling og andre praktiske opgaver én gang om ugen. Dette kan for eksempel være hjælp til:
- Skrive indkøbsseddel
- Bestille varer til udbringning
- Stille varer på plads
- Læse post
- Tømning af affald efter behov
Anretning og tilberedning af mad
Har du fået bevilget hjælp til anretning og lettere tilberedning af mad omfatter dette:
- Anretning af drikkevarer
- Tilberedning og anretning af morgenmad og smørebrød
- Anretning og opvarmning i mikroovn af færdiglavet mad
- Oprydning og opvask efter behov
Fleksibilitet
Du har mulighed for at bytte til en anden type praktisk hjælp end den bevilgede, men som udgangspunkt udføres den bevilgede hjælp.
Hvornår leveres hjælpen?
Den praktiske hjælp udføres på alle hverdage mellem kl. 8-14. Det præcise tidspunkt aftaler du selv med hjemmeplejen.
Krav til dig som ansøger:
For at kunne modtage praktisk hjælp i hjemmet er der følgende krav:
- Du skal medvirke aktivt til et rehabiliteringsforløb, hvis du er visiteret til et.
- Du skal være hjemme når indsatsen leveres.
- Arbejdsforholdene i dit hjem er forsvarlige jf. arbejdsmiljøloven. Herunder kan der fra kommunens side af, blive stillet krav om ommøblering eller ekstraordinær rengøring.
- Du skal stille de nødvendige rengøringsredskaber og materialer til rådighed. Disse skal opfylde arbejdsmiljømæssige krav, så arbejdet udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt. Rengøringsmaterialerne skal være miljøvenlige produkter, der er Svanemærket.
Har du fået bevilget praktisk hjælp i hjemmet har du pligt til at oplyse kommunen om helbredsmæssige og familiære ændringer, der kan have betydning for hjælpen.
Læs mere om praktisk hjælp og indsatsens lovgrundlag i Ærø Kommunes kvalitetsstandard for praktisk hjælp.
Kvalitetsstandard:
1.0 Formål
Formålet med indsatsen er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten hos den enkelte. Indsatsen skal derfor bidrage til at vedligeholde og udvikle fysiske og psykiske færdigheder samt afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk og psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
2.0 Lovgrundlag
- Lov om social service §§ 83, stk. 1, nr. 2., og 83 a
- Lov om social service § 88
- Lov om social service §§ 94 og 94 a
3.0 Indsatsen
3.1 Primære mål
- At borgeren får den nødvendige støtte til varetagelse af praktiske opgaver, som borgeren ikke er i stand til at varetage.
- At borgeren i de tilfælde, hvor der vurderes at være rehabiliteringspotentiale tilbydes et målrettet, og tidsbegrænset forløb med henblik på at gøre borgeren i stand til selv at udføre eller medvirke til at udføre de praktiske opgaver.
- At borgeren inddrages som aktiv samarbejdspartner i udførelsen af opgaven.
3.2 Hvem kan modtage indsatsen?
Borgere, som enten midlertidigt eller varigt ikke kan udføre de praktiske opgaver på grund af nedsat funktionsevne.
Borgere kan som hovedregel ikke modtage indsatsen, hvis funktionsnedsættelsen kan afhjælpes ved:
- En rehabiliterende indsats.
- at dele rengøringen over flere eller alle ugens dage.
- træning eller instruktion i udførelsen af opgaverne.
- anvendelse af egnede rengøringsredskaber.
- en hensigtsmæssig indretning af hjemmet.
I vurderingen tages endvidere udgangspunkt i familiens samlede situation, om der er større børn og/eller samlever, der kan varetage opgaverne.
3.3 Forudsætninger for at modtage indsatsen
- At borgeren medvirker aktivt i forløbet, såfremt der er visiteret et rehabiliteringsforløb.
- At borgeren er hjemme, når indsatsen leveres.
- At der på baggrund af en arbejdspladsvurdering vurderes, at arbejdsforholdene er forsvarlige (jf. arbejdsmiljøloven).
- At borgeren stiller de nødvendige rengøringsredskaber og materialer til rådighed. Disse skal opfylde de gældende arbejdsmiljømæssige krav til arbejdets udførelse med henblik på, at arbejdet kan udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt. Rengøringsmaterialerne skal være miljøvenlige produkter, der er Svanemærket.
- Der kan stilles krav om ommøblering og/eller ekstraordinær rengøring.
- At borgeren vedkender sig sin pligt til at underrette visitator om helbredsmæssige og/eller familiære ændringer, der kan have betydning for hjælpen. I modsat fald kan borger mødes med tilbagebetalingskrav.
Det er vigtigt at understrege, at der i enhver opgave fokuseres på at medinddrage, træne og aktivere borgeren.
3.4 Indsatsens karakter
Indsatsen kan bestå af:
- Rengøring
- Tøjvask
- Varebestilling
- Anretning og lettere tilberedning af mad
- Andre praktiske opgaver
Der henvises endvidere til Ærø Kommunes kvalitetstandard vedr. ekstra rengøring.
Borgeren kan visiteres til enkelte eller flere indsatser ud fra en individuel vurdering af behovet.
3.4.1 Rengøring
Der kan visiteres til rengøring hver 2. uge svarende til en ældrevenlig bolig på ca. 65 m2.
I boligen kan rengøres:
- En stue
- Et soveværelse
- Et badeværelse
- Et køkken
- En entré
- Et bryggers, hvis det indeholder vaskemaskine og tørretumbler
Indsatsen kan omfatte:
- Oprydning
- Støvsugning, feje
- Vaske gulv
- Rengøring af vandrette flader
- Rengøring af køleskab
- Rengøring af Badeværelse
- Rengøring af hjælpemidler
- Skift af sengelinned
- Sengeredning
3.4.2 Tøjvask
Der kan som udgangspunkt visiteres til tøjvask hver eller anden uge. Indsatsen tilrettelægges individuelt af leverandøren og kan omfatte:
- Tøjvask i egen maskine
- Tørring i tørretumbler eller på snor
- Nedtagning og/eller sammenlægning af tøj
Hvis borgeren ønsker vask af uld- og silketøj, sker dette uden erstatningsansvar for kommunen.
3.4.3 Varebestilling og andre praktiske opgaver
Der kan visiteres til varebestilling og andre praktiske opgaver én gang pr. uge.
Indsatsen kan omfatte:
- At skrive en indkøbsseddel.
- At bestille varer til udbringning.
- At stille de bestilte varer på plads.
- At læse post.
- Tømning af affald efter behov.
3.4.4 Ernæring
Indsatsen kan omfatte:
- Anretning af drikkevarer
- Tilberedning og anretning af morgenmad og smøre brød
- Anretning og opvarmning i mikroovn af færdiglavet mad
- Oprydning/opvask efter behov
3.5 Levering af indsatsen
3.5.1 Hvornår leveres indsatsen?
Indsatsen leveres på hverdage i tidsrummet fra kl. 8-14. Det nøjagtige tidspunkt aftales mellem borger og leverandør. Det aftalte mødetidspunkt skal så vidt muligt overholdes, men kan variere med +/- ½ time.
Hvis leverandøren ikke overholder de aftaler, der er indgået ang. levering af indsatsen, skal leverandøren straks kontakte borgeren og aftale, hvornår indsatsen kan tilbydes.
Indsatsen iværksættes hurtigst muligt efter visitationen. Dog senest 7 dage efter visitator har bevilget hjælpen.
3.5.2 Hvem leverer indsatsen?
Borgeren kan selv vælge, om den visiterede indsats ønskes leveret af:
- En medarbejder fra den kommunale hjemmepleje
- En privat leverandør. Et fritvalgsbevis giver borgeren mulighed for at indgå aftale med en CVR-registreret virksomhed. Yderligere oplysninger om fritvalgsbevis kan fås ved at henvende sig til visitator.
- En udpeget person, som er godkendt af visitationen.
I forbindelse med iværksættelsen af den bevilgede indsats, udpeger leverandøren en kontaktperson.
3.5.3 Krav til leverandøren
Leverandøren er ved opgavevaretagelsen omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven. Dette indebærer blandt andet, at medarbejderne er omfattet af reglerne om tavshedspligt, hvad angår fortrolige oplysninger, som de måtte få kendskab til i forbindelse med udførelsen af opgaverne.
Tavshedspligten ophører ikke ved kontraktens udløb eller ved den enkeltes fratræden.
Leverandøren er forpligtet til at meddele visitationen om ændringer i borgernes situation.
3.5.4 Betingelser og fleksibilitet
Medarbejderne skal som hovedregel levere den indsats, som den enkelte borger er visiteret til.
Der er mulighed for at bytte til andre indsatser end de bevilgede.
Der kan ikke byttes til indsatser ud over den samlede vejledende tidsramme, som visitator har udmeldt til leverandøren.
Det er medarbejderens ansvar at vurdere, om det er acceptabelt og fagligt forsvarligt at tilsidesætte den tildelte indsats og imødekomme borgerens ønske om helt eller delvist at bytte til andre indsatser. Hvis den bevilgede indsats gentagne gange ønskes byttet, skal der foretages en ny vurdering af bevillingen.
I tilfælde af uenighed ydes hvad, der er visiteret til.
Medarbejderen noterer den aftalte bytning.
4.0 Kvalitetsmål
4.1 Kvalitetsmål for iværksættelse af indsatsen
- Indsatsen iværksættes hurtigst muligt efter aftale med borgeren og senest 1 uge efter, aftalen er indgået.
- Hjemmeplejen kontakter borgeren med henblik på at aftale tidspunkt for levering.
- Ved akut behov kan hjælp iværksættes efter aftale med hjemmesygeplejen.
4.2 Kvalitetsmål for udførelsen af indsatsen
- At der er 90 % tilfredshed blandt brugerne med den udførte indsats måles hvert 4. år.
- At der tildeles en kontaktperson
- At der revurderes løbende og efter behov. At samarbejdet med brugeren er gensidigt imødekommende og venligt.
- Ved aflysning skal der ydes erstatning inden 7 hverdage.
4.3 Opfølgning af kvalitetsmål
Opfølgning sker via regelmæssigt tilsyn, jævnfør Ærø Kommunes tilsynspolitik.
For hvert område udarbejdes opgørelser ud fra nærmere definerede tidsintervaller for opfølgning på:
- Revurderinger
- Registrering/optælling af flytninger
- Antal klager
- Brugerundersøgelser
4.4 Brugertilfredshedsundersøgelse
Kommunen indfører en systematisk brugerundersøgelse i form af spørgeskema til samtlige visiterede af hjælp hvert andet år.
5.0 Hvordan søges om praktisk hjælp?
5.1 Anmodning om hjælp
Dette sker ved at rette henvendelse til:
Visitationen
Ældre- og sundhedskontoret
Gilleballetofte 3
5970 Ærøskøbing
Telefonnummer: 63525508
Telefontid: Mandag til fredag: 8.00 til 9.30
Mail: visitator@aeroekommune.dk
En visitator vil senest 5 hverdage efter anmodning om hjælp kontakte borgeren.
6.0 Godkendelse
Godkendt af Kommunalbestyrelsen, Ærø Kommune, August 2020.
Modtager du allerede hjælp til rengøring får du automatisk tilbud om ekstra rengøring.
Hvad består ekstra rengøring af?
- Rengøring under møbler
- Rengøring af lamper
- Rengøring af høje reoler og skabe
- Rengøring af køkkenskabe
- Aftørring af gulv- og dørpaneler og døre
- Gulvvask
- Bankning af mindre forliggere
- Afkalkning af badeværelse
- Rengøring af nips
- Aftørring af billeder
- Aftørring af spindelvæv
- Vask af gardiner
- Rengøring af emhætte
- Rengøring af ovn, hvis der kan sprøjtes rengøringsmiddel ind i ovnen aftenen før
- Støvsugning af møbler
- Støvsugning af bogreol
- Vende og støvsuge madras
Hvor mange gange kan du få ekstra rengøring?
Der kan i løbet af 1 år visiteres til 1 gang ekstra rengøring af max. 3 timer udført af 2 personer. Du vil få udleveret et skema fra hjemmeplejen, hvor du kan udfylde dit valg af ønsker til ekstra rengøring.
Tidspunktet for rengøringen aftales med hjemmeplejen og vil blive udført i tidsrummet 7.30 – 15.30 på hverdage.
Hvordan søger du om ekstra rengøring?
Modtager du allerede hjælp til rengøring, vil du automatisk få tilbudt ekstra rengøring. Du skal derfor ikke søge om det.
Læs mere
For yderligere oplysninger om hjælp til ekstra rengøring henvises til Kvalitetsstandarden for ekstra rengøring i Ærø Kommune.
Kvalitetsstandard Ekstra rengøring:
1.0 Formål
Formålet med indsatsen er at forbedre livskvaliteten hos den enkelte samt afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller særlige sociale problemer.
2.0 Lovgrundlag
- Lov om social service § 83, 2
- Ærø Kommunes serviceniveau
3.0 Indsatsen
3.1 Primære mål
At give borgeren støtte til renholdelsen af boligen.
3.2 Hvem kan modtage indsatsen?
Borgere, der modtager støtte til rengøring.
Borgere, der pga. nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne ikke kan klare ekstra rengøring.
3.3 Forudsætninger for at modtage indsatsen
- At borgeren er hjemme, når indsatsen leveres.
- At borgeren selv stiller nødvendige rengøringsredskaber og materialer til rådighed for medarbejderen. Disse skal opfylde de gældende arbejdsmiljømæssige krav til arbejdets udførelse med henblik på, at arbejdet kan udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt. Rengøringsmaterialerne skal være miljøvenlige produkter, der er Svanemærket.
- Før levering af ydelsen aftales i samarbejde med hjemmeplejen, hvad indsatsen skal bestå af, samt hvilke ting borgeren selv gør klar inden rengøringsholdet kommer.
3.4 Indsatsens karakter
Indsatsen kan bestå af:
- Rengøring under møbler
- Rengøring af lamper
- Rengøring af høje reoler og skabe
- Rengøring af køkkenskabe
- Aftørring af gulv- og dørpaneler og døre
- Gulvvask
- Bankning af mindre forliggere
- Afkalkning af badeværelse
- Rengøring af nips
- Aftørring af billeder
- Aftørring af spindelvæv
- Vask af gardiner
- Rengøring af emhætte
- Rengøring af ovn, hvis der kan sprøjtes rengøringsmiddel ind i ovnen aftenen før
- Støvsugning af møbler
- Støvsugning af bogreol
- Vende og støvsuge madras
3.5 Levering af indsatsen
3.5.1 Hvornår leveres indsatsen?
Der kan i løbet af 1 år visiteres til 1 gang ekstra rengøring af max. 3 timer ved 2 personer.
Der udleveres fra hjemmeplejen et skema, som skal udfyldes med valg af ønsker, borgeren har. Ønskerne skal kunne rummes inden for 3 timer.
Borgeren informeres om, hvornår rengøringsholdet kommer. Tidspunkt for indsats aftales i samarbejde med hjemmeplejen og udføres i tidsrummet 07.30 til 15.30 på hverdage. Ydelsen tildeles i timer.
Såfremt borgeren kun er bevilget ekstra rengøring, skal borgeren henvende sig til visitationen, hvor det videre forløb aftales med borgeren.
3.5.2 Hvor leveres indsatsen?
Indsatsen leveres i borgerens hjem.
3.5.3 Hvem leverer indsatsen?
Borgeren kan selv vælge, om den visiterede indsats ønskes leveret af:
- En medarbejder fra den kommunale hjemmepleje
- En privat leverandør. Et fritvalgsbevis giver borgeren mulighed for at indgå aftale med en CVR-registreret virksomhed. Yderligere oplysninger om fritvalgsbevis kan fås ved at henvende sig til visitator.
- En udpeget person, som er godkendt af visitationen.
I forbindelse med iværksættelsen af den bevilgede indsats, udpeger leverandøren en fast kontaktperson.
3.5.4 Krav til leverandøren
Leverandøren er ved opgavevaretagelsen omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven. Dette indebærer blandt andet, at medarbejderne er omfattet af reglerne om tavshedspligt, hvad angår fortrolige oplysninger, som de måtte få kendskab til i forbindelse med udførelsen af opgaverne.
Tavshedspligten ophører ikke ved kontraktens udløb eller ved den enkeltes fratrædelse.
Leverandører er forpligtet til at meddele visitationen om ændringer i borgerens situation.
3.5.5 Betingelser og fleksibilitet
Der kan ikke byttes til indsatser ud over den samlede vejledende tidsramme.
4.0 Hvordan søges om ekstra rengøring
Borgere, der er bevilget og har modtaget hjælp til rengøring i minimum ½ år får automatisk besked om tilbud på ekstra rengøring.
Borgere, som ønsker hjælp til ekstra rengøring, henvender sig i visitationen.
5.0 Godkendelse
Godkendt af Kommunalbestyrelsen, Ærø Kommune, August 2020
Kvalitetsstandard for ekstra rengøring
Pjece ekstra rengøring
Du har mulighed for at søge om hjælp til personlig pleje. Hjælpen skal medvirke til, at lette din hverdag og give dig bedre mulighed for klare dig selv. Hjælpen til personlig pleje skal også medvirke til, at du vedligeholder og forbedrer din fysiske og psykiske funktionsevne.
Hvem kan blive bevilget hjælp til personlig pleje?
Du kan få bevilget hjælp til personlig pleje, hvis du ikke kan klare personlige plejeopgaver på grund af nedsat funktionsevne.
Hvad kan hjælp til personlig pleje bestå af?
Hjælpen kan bestå af:
- Øvre toilette, nedre toilette, hudpleje, tand- eller protesepleje, barbering og neglepleje på hænder, klipning af tånegle og fodpleje
- Kateter og stomipleje
- Af- og påklædning morgen og aften
- Kropsbårne hjælpemidler; hjælp til at påtage og eller aftage dette samt rengøring af hjælpemidler
- Toiletbesøg, tømme bækken eller kolbe, skiftning af ble
- Bad, sengebad eller brusebad samt hårvask, 2 gange om ugen
- Oprulning af hår 1 gang om ugen
- Forflytninger, evt. med lift i henhold til instruktioner hos den enkelte borger
- Vending eller lejring i seng
- Hjælp til indtagelse af mad og drikke
- Hjælp til indtagelse af doseret medicin
Det vurderes ud fra dit behov, hvad hjælpen kommer til at bestå af.
Hvornår leveres hjælpen?
Hjælpen til personlig pleje leveres døgnet rundt alle ugens dage. Personlig pleje og hygiejne om morgenen foregår i tidsrummet mellem kl. 7.15 og kl. 11. Hvor lang tid hjælpen varer, er afhængig af plejens omfang og kompleksitet. Det aftaltes mødetidspunkt forsøges overholdt, men kan variere med en ½ time.
Hvor leveres den personlige pleje?
Hjælpen ydes i dit hjem. Bad kan tilbydes på et dagcenter, hvis badet ikke kan gennemføres i dit hjem. Skal du på et dagcenter for at komme i bad, skal du selv sørge for transport, med mindre du i forvejen er visiteret til et dagcenter.
Hvem leverer hjælpen?
Hjælpen til personlig pleje leveres af Ærø Kommunes hjemmepleje.
Fleksibilitet
Du har mulighed for at bytte til anden type personlig pleje end den bevilgede, men som hovedregel leveres den type personlig pleje, som du er visiteret til.
Krav til dig som ansøger
For at modtage hjælp til personlig pleje er det en forudsætning at:
- Du medvirker aktivt i forløbet, såfremt der er visiteret et rehabiliteringsforløb.
- Du er hjemme, når indsatsen leveres.
- Arbejdsforholdene er i dit hjem er forsvarlige, jævnfør arbejdsmiljøloven.
- Du stiller de nødvendige plejeartikler og materialer til rådighed for medarbejderen. Disse skal opfylde de gældende arbejdsmiljømæssige krav til arbejdets udførelse med henblik på, at arbejdet kan udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt.
- Underretter visitator om helbredsmæssige og eller familiære ændringer, der kan have betydning for hjælpen.
- Der kan stilles krav om ommøblering, ekstraordinær rengøring, installering af lift og eller plejeseng.
Det er vigtigt at understrege, at der i enhver personlig pleje opgave fokuseres på at medinddrage, træne og aktivere dig.
Du kan ansøge om hjælp til personlig pleje her:
Visitationen
Ældre- og sundhedskontoret
Gilleballetofte 3
5970 Ærøskøbing
Telefon: 63525508
Telefontid: mandag til fredag kl. 8 til 9.30
Mail: visitator@aeroekommune.dk
En visitator vil kontakte dig senest 5 dage efter din ansøgning om hjælp til personlig pleje.
Læs mere
For yderligere oplysninger om hjælp til personlig pleje henvises til Kvalitetsstandarden for personlig pleje i Ærø Kommune.
Kvalitetsstandard for personlig pleje
1.0 Formål
Formålet med indsatsen er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten hos den enkelte. Indsatsen skal derfor bidrage til at vedligeholde og udvikle fysiske og psykiske færdigheder samt afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk og psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
2.0 Lovgrundlag
- Lov om social service § 83, stk. 1, nr. 1, og § 83 a
- Lov om social service § 88
- Lov om social service § 94 og § 94 a
3.0 Indsatsen
3.1 Primære mål
- At borgeren får den nødvendige støtte til varetagelse af personlige plejeopgaver, som borgeren ikke er i stand til at varetage.
- At borgeren i de tilfælde, hvor der vurderes at være rehabiliteringspotentiale, tilbydes et målrettet og tidsbegrænset forløb med henblik på at gøre borgeren i stand til selv at udføre eller medvirke til at udføre de personlige opgaver.
- At borgeren inddrages som aktiv samarbejdspartner i udførelsen af opgaven.
3.2 Hvem kan modtage indsatsen?
Borgere, som midlertidigt eller varigt ikke kan udføre de personlige plejeopgaver på grund af nedsat funktionsevne.
3.3 Forudsætninger for at modtage indsatsen
- At borgeren medvirker aktivt i forløbet, såfremt der er visiteret til et rehabiliteringsforløb.
- At der på baggrund af en arbejdspladsvurdering vurderes, at arbejdsforholdene er forsvarlige, jævnfør arbejdsmiljøloven.
- At borgeren selv stiller de nødvendige plejeartikler og materialer til rådighed for medarbejderen. Disse skal opfylde de gældende arbejdsmiljømæssige krav til arbejdets udførelse med henblik på, at arbejdet kan udføres sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt forsvarligt. Plejeartiklerne og materialerne skal være miljøvenlige produkter, der er Svanemærket.
- At borgeren vedkender sig sin pligt til at underrette visitator om helbredsmæssige og eller familiære ændringer, der kan have betydning for hjælpen. I modsat fald kan borger mødes med tilbagebetalingskrav.
- Der kan stilles krav om ommøblering, ekstraordinær rengøring, installering af lift og eller plejeseng.
Det er vigtigt at understrege, at der i enhver opgave fokuseres på at medinddrage, træne og aktivere borgeren.
3.4 Indsatsens karakter
Indsatsen kan bestå af:
- Øvre toilette, nedre toilette, hudpleje, tand- eller protesepleje, barbering, neglepleje på hænder, klipning af tånegle og fodpleje.
- Kateter og stomipleje
- Af- og påklædning morgen og aften
- Kropsbårne hjælpemidler; hjælp til at påtage og eller aftage dette samt rengøring af hjælpemidler
- Toiletbesøg, tømme bækken eller kolbe, skiftning af ble
- Bad, sengebad eller brusebad samt hårvask, 2 gange om ugen
- Oprulning af hår 1 gang om ugen
- Forflytninger, evt. med lift i henhold til instruktioner hos den enkelte borger
- Vending eller lejring i seng
- Hjælp til indtagelse af mad og drikke
- Hjælp til indtagelse af doseret medicin
Indsatsen visiteres individuelt ud fra borgerens behov.
3.5 Levering af indsatsen
3.5.1 Hvornår leveres indsatsen?
Indsatsen leveres døgnet rundt alle ugens dage ud fra den afgørelse, der er truffet, og de aftaler, der indgås mellem borger og leverandør. Personlig pleje og hygiejne om morgenen foregår i tidsrummet mellem kl. 07.15 og kl. 11.00. Varigheden er afhængig af indsatsens omfang og kompleksitet. Det aftalte mødetidspunkt skal så vidt muligt overholdes, men kan variere med + - ½ time.
Hvis leverandøren ikke overholder de aftaler, der er indgået om levering af indsatsen, skal leverandøren straks kontakte borgeren og aftale, hvornår indsatsen kan tilbydes.
Indsatsen iværksættes hurtigst muligt efter visitationen. Dog senest 5 dage efter, visitator har bevilget indsatsen.
3.5.2 Hvor leveres indsatsen?
Indsatsen ydes i borgerens hjem. Bad kan tilbydes på dagcenter, hvis indsatsen ikke kan ydes i eget hjem. Her skal borgeren selv sørge for kørsel, medmindre de i forvejen er visiteret til dagcenter.
Det kan i konkrete tilfælde være nødvendigt, at borgeren flytter til et midlertidigt ophold på et plejecenter, for at der kan ydes en kvalificeret og forsvarlig hjælp.
3.5.3 Hvem leverer indsatsen?
Borgeren kan selv vælge, om den visiterede indsats ønskes leveret af:
- En medarbejder fra den kommunale hjemmepleje
- En privat leverandør. Et fritvalgsbevis giver borgeren mulighed for at indgå aftale med en CVR-registreret virksomhed. Yderligere oplysninger om fritvalgsbevis kan fås ved at henvende sig til visitator.
- En udpeget person, som er godkendt af visitationen.
I forbindelse med iværksættelsen af den bevilgede indsats, udpeger leverandøren en kontaktperson.
3.5.4 Krav til leverandøren
Leverandøren er ved opgavevaretagelsen omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven. Dette indebærer blandt andet, at medarbejderne er omfattet af reglerne om tavshedspligt, hvad angår fortrolige oplysninger, som de måtte få kendskab til i forbindelse med udførelsen af opgaverne.
Tavshedspligten ophører ikke ved kontraktens udløb eller ved den enkeltes fratræden.
Leverandøren er forpligtet til at meddele visitationen om ændringer i borgernes situation.
Leverandøren skal på stedet kunne yde akut hjælp til borgere, der for eksempel er faldet eller på anden måde er akut syg herunder om nødvendigt tilkalde hjemmesygeplejerske, læge med mere.
3.5.5 Betingelser og fleksibilitet
Medarbejderne skal som hovedregel levere den indsats, som den enkelte borger er visiteret til.
Der er mulighed for at bytte til andre indsatser end de bevilgede.
Der kan ikke byttes til indsatser ud over den samlede vejledende tidsramme, som visitator har udmeldt til leverandøren.
Det er medarbejderens ansvar at vurdere, om det er acceptabelt og fagligt forsvarligt at tilsidesætte den tildelte indsats og imødekomme borgerens ønske om helt eller delvist at bytte til andre indsatser. Hvis den bevilgede indsats gentagne gange ønskes byttet, skal der foretages en ny vurdering af bevillingen.
I tilfælde af uenighed ydes hvad, der er visiteret til.
Medarbejderen noterer den aftalte bytning.
4.0 Kvalitetsmål
4.1 Kvalitetsmål for iværksættelse af indsatsen
- Indsatsen iværksættes hurtigst muligt efter aftale med borgeren og senest 1 uge efter aftalen er indgået.
- Hjemmeplejen kontakter borgeren med henblik på at aftale tidspunkt for levering.
- Ved akut behov kan hjælp iværksættes efter aftale med hjemmesygeplejen.
4.2 Kvalitetsmål for udførelsen af indsatsen
- At der er 90 % tilfredshed blandt brugerne med den udførte indsats, hvilket udføres hvert 4. år.
- At der tildeles en kontaktperson.
- At der revurderes løbende og efter behov.
- At samarbejdet med brugeren er gensidigt imødekommende og venligt.
4.3 Opfølgning af kvalitetsmål
Opfølgning sker via regelmæssigt tilsyn, jævnfør Ærø Kommunes tilsynspolitik.
For hvert område udarbejdes opgørelser ud fra nærmere definerede tidsintervaller for opfølgning på:
- Der foretages årlige stikprøvekontroller på levering af visiterede ydelse
- Antal klager
- Brugerundersøgelser
4.4 Brugertilfredshedsundersøgelse
Kommunen udfører hvert 4. år brugerundersøgelser, som inddrager samtlige borgere, der er visiteret til personlig pleje.
5.0 Hvordan søges om personlig pleje?
5.1 Ansøgning om pleje
Ansøgning foregår ved at rette henvendelse til:
Visitationen
Ældre- og sundhedskontoret
Gilleballetofte 3
5970 Ærøskøbing
Telefon: 63525508
Telefontid: Mandag til fredag: kl. 8 til 9.30.
Mail: visitator@aeroekommune.dk
En visitator vil kontakte borgeren senest 5 hverdage efter anmodning om hjælp.
6.0 Godkendelse
Godkendt af Kommunalbestyrelsen, Ærø Kommune, August 2020.
Pjece med personlig pleje kan hentes som pdf via dette link
Kvalitetststandard for personlig pleje
Kvalitetsstandard social rengøring:
1.0 Formål
Formålet med indsatsen er at oprette en acceptabel hygiejnisk tilstand i borgerens hjem med henblik på at kunne udføre § 83 i hjemmet.
2.0 Lovgrundlag
- Lov om social service § 83.
- Ærø kommunes serviceniveau.
3.0 Indsatsen
3.1 Primære mål
At oprette en acceptabel hygiejnisk tilstand i borgerens hjem med henblik på opstart af hjemmehjælp.
3.2 Hvem kan modtage indsatsen?
Borgere, der er indenfor personkredsen til at modtage hjælp efter serviceloens § 83.
Borgere med behov for omfattende enkeltstående tidsafgrænset rengøringsindsats.
Borgere, som har behov for omfattende rengøring i forbindelse med opstart af hjemmehjælp.
3.3 Forudsætninger for at modtage indsatsen
At der er adgang til boligen.
3.4 Indsatsens karakter
I boligen kan for eksempel rengøres:
- En stue
- Et soveværelse
- Et badeværelse
- Et køkken
- En entré
- Et bryggers
Indsatsen kan omfatte:
- Oprydning
- Støvsugning, feje
- Vaske gulv
- Rengøring af vandrette flader
- Rengøring af køleskab
- Rengøring af badeværelse
- Rengøring af hjælpemidler
- Skift af sengelinned
- Sengeredning
Indsatsen kan ydermere såfremt, det er nødvendigt bestå af:
- Rengøring under møbler
- Rengøring af lamper
- Rengøring af høje reoler og skabe
- Rengøring af køkkenskabe
- Aftørring af gulv- og dørpaneler og døre
- Gulvvask
- Bankning af mindre forliggere
- Afkalkning af badeværelse
- Rengøring af nips
- Aftørring af billeder
- Aftørring af spindelvæv
- Vask af gardiner
- Rengøring af emhætte
- Rengøring af ovn, hvis der kan sprøjtes rengøringsmiddel ind i ovnen aftenen før
- Støvsugning af møbler
- Støvsugning af bogreol
- Vende og støvsuge madras
3.5 Levering af indsatsen
3.5.1 Hvornår leveres indsatsen?
Indsatsen leveres en gang, som opstart til, at kommunen kan levere § 83 i hjemmet.
Borgeren informeres om, hvornår rengøringsholdet kommer. Tidspunkt for indsatsen aftales i samarbejde med hjemmeplejen og leverandøren og udføres i tidsrummet 07.30-15.30 på hverdage.
3.5.2 Hvor leveres indsatsen?
Indsatsen leveres i borgerens hjem.
3.5.3 Hvem leverer indsatsen?
Det vil være et privat rengøringsfirma, som leverer indsatsen, når den hygiejniske tilstand i borgerens hjem er sikkerheds- og sundhedsskadelig.
Det er leder af hjemmeplejen, som vurderer om tilstanden er sikkerheds- og sundhedsskadelig. Sikkerheds- og sundhedsskadelig tilstand defineres som for eksempel når der observeres ammoniaklugt, bananfluer, rotter, skadedyr, ekskrementer, inkl. oprydning af tunge møbler sanering og lignende.
3.5.4 Krav til leverandøren
Leverandøren er ved opgavevaretagelsen omfattet af reglerne i forvaltningsloven og offentlighedsloven. Dette indebærer blandt andet, at medarbejderne er omfattet af reglerne om tavshedspligt, hvad angår fortrolige oplysninger, som de måtte få kendskab til i forbindelse med udførelsen af opgaverne.
Tavshedspligten ophører ikke ved kontraktens udløb eller ved den enkeltes fratrædelse.
Leverandører er forpligtet til at meddele visitationen om ændringer i borgerens situation.
3.5.5 Betingelser og fleksibilitet
Der kan ikke byttes til andre indsatser.
4.0 Hvordan søges om social rengøring
4.1 Ansøgning
Visitator gøres opmærksom på fra Sygehus, pårørende eller ved aftalt hjemmebesøg, at der er behov for social rengøring af hjemmet inden opstart af hjemmehjælp.
Leder af hjemmeplejen afgør omfanget af opgaven og om det er sikkerheds- og sundhedsskadeligt.
I forbindelse med visitering til socialrengøring vejledes borgeren om egen betaling og eventuelle ansøgningsmuligheder for økonomisk hjælp i borgerservice.
Visitationen
Ældre- og Sundhedskontoret
Gilleballetofte 3
5970 Ærøskøbing
Telefon: 63525508
Telefontid Mandag-fredag kl. 8-9.30.
Mail: visitator@aeroekommune.dk
5.0 Godkendelse
Godkendt af Kommunalbestyrelsen, Ærø Kommune November 2019.
Du kan hente kvalitetsstandarden for social rengøring via dette link
Når du modtager moderat til omfattende praktisk hjælp og personlig pleje, vil du få tilbudt et klippekort til ekstra hjælp. Du bliver tilbudt en times ekstra hjælp om ugen. Du er selv med til at bestemme, hvad den ekstra hjælp skal bruge til.
Hvem kan blive bevilget klippekort?
Klippekortet er til dig, som bor hjemme og som modtager moderat til omfattende praktisk hjælp og personlig pleje.
Hvad kan klippekortet bruges til?
Formålet med klippekortet er, at du får hjælp til at gøre nogle ting, som giver dig glæde og livskvalitet, og som du har svært ved at gøre på egen hånd.
Hvad består hjælpen af?
Du bestemmer som udgangspunkt selv, hvad klippekortet skal bruges til. Aktiviteterne kan blandt andet være:
Sociale aktiviteter i hjemmet: Du får hjælp til at afholde fødselsdage, lave livretter, pynte op til jul og påske, se fotoalbum eller højtlæsning og lignende.
Sociale aktiviteter udenfor hjemmet: Besøge familie og venner, juleindkøb, cykelture, besøg på kirkegård, gå en tur og lignende.
Praktisk i hjemmet: Indstilling af TV-kanaler, sortering af tøj og papirer, oprydning i skuffer og skabe, skifte elpærer eller rengøring af køkkenredskaber.
Praktisk udenfor hjemmet: Besøge et aktivitetscenter, tur til posthuset og eller bank, gå i forretninger, tøjindkøb, eller frisør.
Du kan ikke få hjælp til aktiviteter såsom tungt havearbejde eller arbejde af håndværksmæssig karakter.
Hvornår kan du få hjælp?
Hvornår du gerne vil have hjælp, aftaler du med hjemmeplejen. Som udgangspunkt kan du få hjælp i hverdage i dagtimerne. Du kan dele hjælpen op i mindre aktiviteter eller spare klip op. Sparer du klip op, kan du have en medarbejders støtte i længere tid.
Du kan også vælge at have to medarbejdere på en gang, hvorved du bruger to klip. Aktiviteter udover 2 timers varighed, skal aftales med hjemmeplejen minimum 1 uge før.
Hvem leverer hjælpen?
Det er medarbejderne i Ærø Kommunes hjemmepleje, som leverer hjælpen.
Læs mere
For yderligere oplysninger om klippekortet henvises til Kvalitetsstandarden for Klippekort i hjemmeplejen i Ærø Kommune.
1.0 Formål
Formålet med indsatsen er at forbedre livskvaliteten hos den svage ældre borger ved at give en times ekstra hjælp pr. uge. Borgeren er selv med til at bestemme, hvordan tiden kan anvendes.
2.0 Lovgrundlag
- Lov om social service § 83, 1 og 2
- Ærø Kommunes serviceniveau
3.0 Hvem tilbydes klippekort?
Målgruppen er borgere i eget hjem, der er bosat i Ærø Kommune og modtager moderat til omfattende, daglig praktisk hjælp og personlig pleje efter serviceloven.
4.0 Indsatsen
4.1 Primære mål
- At de svageste modtagere af hjemmepleje får støtte fra hjemmeplejen til at gøre nogle ting, der giver glæde og livskvalitet, og som de har svært ved at klare på egen hånd.
- Klippekortsordningen har desuden et forebyggende og sundhedsfremmende sigte rettet imod at øge borgerens livskvalitet.
4.2 Forudsætninger for at modtage indsatsen
At borgeren er hjemme, når indsatsen leveres.
Hvis borgeren er forhindret i at modtage den planlagte hjælp, skal borgeren aflyse senest to dage før ydelsen er planlagt. Såfremt borgeren ikke aflyser rettidigt, bortfalder borgerens ret til den planlagte ydelse.
4.3 Indsatsens karakter
Borgeren bestemmer som udgangspunkt selv, hvad klippekortet skal bruges til.
Aktiviteterne kan være som nedenstående. Listen er ikke udtømmende.
Sociale aktiviteter i hjemmet:
Hjælp til at holde fødselsdage i eget hjem, lave livretter, pynte op til jul/påske, se fotoalbum, eller højtlæsning.
Sociale aktiviteter udenfor hjemmet:
Besøge familie og venner, juleindkøb, cykelture, besøg på kirkegårde, gå en tur, og så videre
Praktisk i hjemmet:
Indstilling af TV-kanaler, sortering af tøj og papirer, oprydning i skuffer og skabe, skifte el-pærer eller rengøring af køkkenredskaber.
Praktisk udenfor hjemmet:
Besøge et aktivitetscenter, tur til posthuset og eller bank, gå i forretninger, tøjindkøb, eller frisør.
Indsatsen leveres, hvor borgeren ønsker det, efter aftale med hjemmeplejen og inden for en given tidsramme.
Hjælpen kan deles op i mindre aktiviteter eller spares op. Aktiviteten aftales mellem den enkelte borger og medarbejderen.
Følgende aktiviteter indgår ikke i klippekortsordningen:
Opgaver såsom tungt havearbejde og arbejde af håndværksmæssig karakter.
4.4 Levering af indsatsen
Indsatsen aftales mellem hjemmeplejen og den enkelte borger.
4.4.1 Hvornår leveres indsatsen?
- Efter aftale med hjemmeplejen.
- Indsatsen kan leveres en gang ugentlig, eller man kan vælge at spare klip op, så man har medarbejderens støtte i længere tid, dog max 8 timer.
- Borgeren kan vælge at have to medarbejdere, hvorved der bruges to klip.
- Aktiviteter udover 2 timers varighed skal aftales med hjemmeplejen minimum 1 uge før.
- Klippekortet skal som udgangspunkt bruges på hverdage i dagtimerne. Der leveres ikke ydelser efter klippekortsordningen i forbindelse med jul, nytår og påske.
4.4.2 Hvem leverer indsatsen?
Ansatte i Ærø Kommunes hjemmepleje leverer indsatsen.
5.0 Godkendelse
Godkendt af Kommunalbestyrelsen, Ærø Kommune Juni 2019.
Kvalitetsstandarden for Klippekort i hjemmeplejen i Ærø Kommune.